De verkoop van internettelevisies maakt reeds één vijfde uit van de verkoop van flatscreens en gaat in stijgende lijn. De verbruikers anticiperen hiermee op de integratie van telecommunicatie, internet en radio/TV. Bij de producenten wordt de productie van buistelevisies reeds afgebouwd.
Internettelevisie integreert verschillende technologieën zoals internet, multimedia en communicatie: met het invoegen van een LAN-kabel kan de gebruiker films bekijken, op het internet surfen maar ook films downloaden en afspelen. Er zijn drie types. Vooreerst is er de kabeltelevisie geleid door Samsung, die grafische en tekstuele informatie en de weersvoorspelling doorgeeft. Ten tweede is er de internettelevisie zoals TCL die produceert: deze heeft voornamelijk ontspanningsfuncties zoals online kijken, downloaden en luisteren. Het derde type is de computer-TV van Malata, die veel meer mogelijkheden heeft vermits dit een TV en en computer combineert.
Gebruiker
Meer en meer jonge gebruikers zetten in op dit medium. Momenteel worden er 3 tot 4 miljoen sets van verkocht per jaar. Dit zou neerkomen op 15 à 20 % van de verkoop bij de flatscreens. Volgens een opinieonderzoek bij 1200 stedelijke gezinnen blijkt dat 80 % van deze zich een internettelevisie wil aanschaffen. Het verkoopsvolume hiervan zal met de helft stijgen dit jaar, zodat ze reeds voor 35 % van de flatscreenmarkt zullen instaan. De verbruikers anticiperen met de toenemende aanschaf van internettelevisies de overheidsplannen ter integratie van diverse netwerken. De Chinese overheid is van plan van 2010 tot 2012 een basissysteem uit te werken waarbij de drie netwerken (televisie/radio, internet en telecom) geïntegreerd worden in pilootzones en waarbij deze worden uitgebreid tot het gehele land van 2013 tot 2015. In maart werden reeds twee licenties toegekend voor de producenten van interactieve televisie, ‘Next Generation Broadcasting Network’, geheten: één gegadigde was CNTV (China Network Television).
Producenten
China’s televisieproducenten begonnen reeds de productie van andere tv’s af te bouwen. Hisense lanceerde 13 LED-modellen van 19 tot 55 inch, waarbij de internetfunctie van een vroeger model wordt verbeterd. Konka lanceerde zijn 28 modellen van een tweede generatie in drie reeksen, terwijl TCL ook de internetfunctie van z’n modellen verbeterde. Eind 2009 stopten TCL en Changhong met het vervaardigen van niet-internettelevisies groter dan respectievelijk 40 en 32 inch. De productielijnen voor grote tv’s werden volledig omgevormd voor internet-tv’s. Konka is bezig met 5 nieuwe productielijnen in alle klassen. De diverse televisieproducenten doen allerlei pogingen om hun producten meer mogelijkheden te verlenen, niet enkel technisch, maar ook naar contentproviders toe. Zo hebben TCL en Changhong een partnerschap met een ontwikkelaar van programma’s. TCL investeerde vorig jaar 50 miljoen in het verzamelen van diverse copyrights. Sony, Google en Intel hebben samen een tv-box ontwikkeld gebaseerd op Googles Androidsysteem, waardoor veranderen van webadres even makkelijk is als veranderen van televisiekanaal. Google en Intel willen hun invloed uitbreiden naar de tv-markt. Ook Apple zou zich in deze race werpen.
Inhoud
Apple deed reeds een poging in 2007, maar faalde toen bij gebrek aan voldoende programma’s. Dit wordt voor aanbieders van internet-tv wel cruciaal. Er zijn dus twee dito stations met vergunning, maar heel wat privéinitiatieven konden geen licentie bemachtigen. Anderzijds zijn er nog te veel technische verschillen tussen de producenten zodat werken naar een open platform noodzakelijk wordt als niet iedereen in zijn hoek wil blijven geld verliezen in het verder ontwikkelen van het eigen systeem. Anderzijds rendeert het weinig voor programmamakers om te investeren in software waar geen voldoende markt achter staat. Kortom, de producenten van internet-tv’s hebben weliswaar de wind in de zeilen, maar ze gaan nog een aardige duit moeten investeren, zowel inzake inhoud en programma’s als in een techniek om naar gemeenschappelijke platformen te komen.
Bron: http://en.ce.cn/Insight
Voor wat beweegt op het vlak van onlinevideocontent zie onze artikels met video-tag