Het gaat niet langer op om de filmmarkt te vergroten door meer schermen toe te voegen want de markt lijkt verzadigd. De grote filmdistributiebedrijven zetten nu in op nieuwere technologieën zoals IMAX-beeld en Dolbygeluid. Ook kijken ze naast VR-technologie al uit naar filminkomsten los van de zalen. Zo heeft Alibaba Pictures zich al aan live gestreamde films gewaagd op een filmfestival.
De Chinese filmmarkt die 60.000 schermen telt, ging volgens officiële cijfers met 2,7% achteruit tijdens het eerste semester. Het aantal bioscoopbezoeken daalde tijdens dezelfde periode met 10% tot 808 miljoen. Wanda Film zag bijvoorbeeld zijn inkomsten tijdens de eerste drie kwartalen dalen met 57% terwijl de nettowinst bij Jinyi Media daalde met 24%. Wanda Film had eind 2018 met 13% marktaandeel 595 bioscopen en 5279 schermen
De periode dat de vraag groter was dan het aanbod werd vervangen door een tijdperk waar het aanbod aan schermen de vraag overstijgt. Volgens kenner Chen Shaofeng aan een onderzoekscentrum bij de Peking University zetten meer en meer Chinese bioscopen in op geavanceerde technologieën om bezoekers aan te trekken. Volgens een PWC-rapport zijn filmzalen met een technologische immersie daarbij de hoofdprioriteit. Tezelfdertijd werden echter ook minder tickets verkocht omdat de online streaming diensten zich vlug ontwikkelen evenals de thuisbioscopen.
De bioscoop eigenaars zoeken niet enkel naar hightech om de filmkijkers weer te lokken, maar boren ook inkomsten aan buiten de zalen om. Tijdens het filmfestival te Xiamen in november sloot het ontspanningsfiliaal van China Mobile Migu een samenwerkingsakkoord met het festival. De twee zullen een innovatieve dienst lanceren met focus op nieuwe technologie als 5G, 4K, VR en AR. Bedoeling is de bezoekers van het festival een immersie ervaring te geven. Hoewel er nog geen volledige film bestaat met VR-technologie bestaan toch al kortere video’s die te zien waren in sommige eersterangs-of tweederangs steden. Overigens moet de VR-technologie nog verfijnd worden om duizeligheid te vermijden. 5G overbrengen in de bioscoop zit nog maar in de beginfase. Volgens Chen nemen de bioscopen de laatste technologieën aan bij conventionele projectie zoals IMAX en dolby geluid. IMAX-China zag zijn bioscoop ontvangsten tijdens het laatste semester van 2019 met 24% toenemen op jaarbasis. De Koreaanse bioscoopketen CJ CGV heeft besloten om samen met IMAX-China 40 nieuwe schermen te openen. Tegen 30 september telde China al 666 dergelijke bioscopen.
Wat het geluid betreft breidt Dolby Labs almaar uit en had in juli al 51 zalen met Dolby technologie. Dolby vond in Wanda Film een partner en die heeft een speciale Premium keten Prime opgezet voor de op techno- en nieuwe ervaring beluste bioscoopgangers. Een andere filmketen Huaxia Film Distribution heeft het Cinity Cinema System opgezet dat de film Gemini Man brengt in 4K en 3G stereoscopie met 120 beelden per seconde in plaats van 24 beelden zoals traditioneel. Zowel Jinyi Media Corp, Bona Film Group en Wanda zijn het eens om 20 Cinity Cinema Systems in hun zalen over China te installeren.
Naast hightech drijven populaire smartphone apps de filmmarkt. Volgens iiMedia Research staan de online bestelde tickets nu al in voor 85% van de gehele markt. Tijdens het eerste kwartaal was de Maoyan app goed voor 42% van alle online verkochte tickets en concurrent Taopiaopiao 31,5%. Ze zijn wel gestopt met sterke kortingen te geven. Omdat de markt verzadigd is kijken ze dus naar immersie ervaringen in de hoop dat iets duurdere tickets niet zullen afschrikken. Voorts kijken de filmketens al uit naar inkomen die niet uit de bioscoop afkomstig zijn. Maar in deze afgeleide sector moet dan meer de nadruk worden gelegd op de bescherming van intellectuele eigendom en copyright.
Alibaba
Alibaba Pictures heeft het afgelopen jaar 23 films in omloop gebracht en de ontvangsten daarvan zijn goed voor een vijfde van de Chinese bioscoopontvangsten aldus cijfers van Beacon-het big data platform van Alibaba voor de film. Binnenlandse films waren goed voor 60% van de inkomsten. Vooral de science fiction film van Alibaba Pictures ‘Wandering Earth’ was een echte kaskraker met 691 miljoen $ aan ticketverkoop.
Voorzitter Zhang Wei van Alibaba Pictures ziet een onderscheid in de Generation Z en Gen X, de sterkst aangroeiende groepen van filmbezoekers in China. Zij die geboren werden na 2000 kijken graag naar zanger Jackson Lee in het tienerdrama ‘Better Days’; zij die vroeger geboren werden, voelen zich meer aangetrokken tot het zevendelige drama “My People, My Country,” dat voor de zeventigste verjaardag van de VRC uitkwam en in 2019 de film was met de vierde grootste opbrengst. Op het Hainan Island International Film Festival bundelden diverse Alibaba platformen hun krachten voor de live gestreamde misdaadthriller “The Wild Goose Lake” waarvan de 260.000 tickets uitverkocht waren in zes seconden.
China Daily, Alizila