Vicepremier Kris Peeters heeft op een colloquium over de nieuwe zijderoutes meegedeeld dat België hoopt het komend jaar lid te worden van de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB). Ook werd bekend dat een logistieke firma uit Chengdu van plan is in Antwerpen te investeren in de bouw van een Euro-Afrika-China overslagcentrum.
Het colloquium handelde over de positie van België in het Chinese ‘Belt & Road’ initiatief, zeg maar de nieuwe zijderoutes over land en zee naar Europa. Vicepremier Kris Peeters liet alvast weten dat België hoopt het komend jaar lid te worden van de Asian Infrastructure Investment Bank. Over het ‘Belt & Road’ initiatief zei Peeters nog dat België veel te winnen heeft bij dit initiatief. Ook de havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn klaar om bij te dragen tot het succes van het ‘Belt & Road’ plan. De Chinese ambassadeur Qu Xing zei verder dat België een voor dit plan strategische plaats heeft in Europa. Vorige maand kwam voor het eerst een Chinese vrachttrein uit Xining aan in Antwerpen. De ambassadeur onthulde dat een logistiek bedrijf uit Chengdu van plan is te investeren in een Euro-Africa-China overslagcentrum te Antwerpen. Als dit centrum operationeel wordt zal China frequent aangedaan worden door de spoorlijn.
Haven
Frank Geerkens van de Antwerpse Haven voegde er nog aan toe dat handel met China heeft mogelijk gemaakt dat de haven de snelst groeiende geworden is in Europa. Hij was verheugd mee te delen dat de Antwerpse haven een geprivilegieerde partner is voor ‘Belt & Road’. Een andere reden is dat de haven goederen exporteert. Vaak keren de containers op de vrachttreinen leeg terug naar China terwijl Antwerpen een evenwicht heeft tussen inkomende en uitgaande containervracht. ‘Belt & Road’ veronderstelt tweerichtingsverkeer en interconnectiviteit. Al 60 landen werken mee aan de uitbouw van de nieuwe zijderoutes waarover later deze week op deze site meer achtergrond. Afgelopen weekend werd in Hongkong overigens het ‘China Ocean Strategic Industry Investment Fund (COSIIF)’ ingehuldigd dat investeringen en financiële diensten verleent voor Chinese ondernemingen voornamelijk langs de maritieme zijderoute. Voorzitter Li Yu van de denktank International Ocean Forum, verwacht dat tegen midden 2017 zo’n 30 miljard yuan zal geïnjecteerd worden in het ‘Belt & Road Initiative’. Het COSIIF wordt gedragen door het ‘Golden Grain Capital Management’ Limited onder auspiciën van het International Ocean Forum. Bij de grote partners behoren het in Dubai gebaseerde ‘Elyseum Capital Partners’.
Tenslotte vermelden we voor een goed begrip nog de Chinese investeringen in de Antwerpse haven:
-
- China Cosco Shipping Ports Cp. Ltd.(voordien Cosco Pacific) 20% aandelen in Antwerp Gateway Terminal.
- China Merchants Port Holdings indirect via hun 49% aandelen in Terminal Link van CMA-CGM ca. 5% aandelen in Antwerp Gateway Terminal.
- Sinopec 50% aandelen in Vesta Terminal via 50% aandelen in moederbedrijf Vesta van Zwitserland
Bron: People’s Daily, Port of Antwerp