De Belgian Chinese Economic and Commercial Council (BCECC) ijvert al tientallen jaren voor de economische betrekkingen tussen beide landen. In voorbereiding op een panel gesprek dat plaats vond in november vroegen ze Bart Horsten welk advies hij heeft voor Belgische bedrijven die hun Chinaplannen uitstellen of zelfs volledig willen schrappen. Hij ziet vijf redenen om China toch op de radar te houden.
Bart Horsten is al meer dan 20 jaar consultant voor Belgische bedrijven in China. Hij is lid van de bestuursraad van BCECC.
BCECC: Door de pandemie, de huidige geopolitieke spanningen en de problemen met de leverketens tijdens het voorbije anderhalf jaar kijken Belgische in- en uitvoerders naar alternatieven voor zaken doen met China. Bedrijven die producten of grondstoffen aankopen in China zoeken naar andere leveranciers in Azië of Oost-Europa. Bedrijven die producten of diensten willen uitvoeren naar China beslissen de markt op te geven omwille van reisbeperkingen. Is dat de juiste strategie?
Bart Horsten: Dergelijke beslissingen zijn begrijpelijk. Maar er zijn goede redenen waarom China op de wachtlijst zetten niet de juiste strategie voor een bedrijf is. Hier zijn de vijf belangrijke.
China is de tweede economie ter wereld
De pandemie domineert de wereldeconomie al sinds begin 2020. Bedrijven die internationaal werken kunnen niet langer de tweede economie ter wereld links laten liggen.
Alhoewel er de voorbije twee jaar belangrijke problemen geweest zijn in China blijft het er toch in grote mate ‘business as usual’. De meeste beurzen konden doorgaan en reizen binnen China is mogelijk. Zowel multinationals als vele kleine en middelgrote ondernemingen halen een aanzienlijk deel van hun inkomsten uit China. Belgische bedrijven mogen niet achterblijven. Ze moeten proactief oplossingen zoeken voor hun activiteiten in China
China ontwikkelt zich nog steeds razendsnel
China loopt al op een aantal domeinen voor op het Westen, bijvoorbeeld op het vlak van digitalisering, e-commerce, sociale media en ontwikkeling van technologieën. Chinese bedrijven hebben ook gedurende de voorbije twee jaar verder geïnnoveerd. Daarom kan het uitstellen van de plannen voor de Chinese markt gedurende twee jaar buitenlandse bedrijven belangrijke kansen doen verliezen. En hoelang gaat men die plannen nog verder uitstellen? Het kan nog enkele jaren duren vooraleer het terug mogelijk wordt zonder beperkingen naar China te reizen. Gaat men zolang wachten? Zolang wegblijven uit China kan de buitenlandse of Chinese concurrenten de kans geven de markt te kapen.
Covid-19 blijft niet eeuwig duren
De voorbije decennia heeft China getoond dat het in staat is zware crisissen aan te pakken en te verslaan. Denk aan de Aziatische crisis in de late jaren 90, SARS in 2003, de financiële wereldcrisis in 2008, verschillen crashes op de beurzen en andere grote uitdagingen. Vandaag vecht het land nog tegen het virus, maar de zaken geraken geleidelijk beter onder controle. De soepelheid en het voluntarisme van de meeste Chinese bedrijven zal het land helpen om snel te herstellen van de Covid-19 pandemie. Het is nu de tijd om de plannen op te maken voor de post-Covid-19 periode.
Is er wel een alternatief?
Niets meer aankopen in China verschuift waarschijnlijk enkel het probleem, aangezien veel grondstoffen en andere inputs hoe dan ook uit China komen en de leverketen niet in één-twee-drie kan vervangen worden.
Een bedrijf dat niet meer naar China uitvoert kan dan weer een aanzienlijk deel van de te verwachten toekomstige winsten verliezen, terwijl die niet te vervangen zijn door een andere uitvoermarkt. Dat zal de aandeelhouders niet gelukkig maken. China strategisch laten vallen kan een juiste beslissing zijn, maar dan moet men bereid zijn het risico te nemen zijn belangrijkste leverancier of een belangrijk marktaandeel te verliezen.
Uit het oog, uit het hart
Een cruciaal aspect van zakendoen in China is het werken aan goede persoonlijke relaties. Ook al blijft het moeilijk om uw klanten of partners in China fysiek te ontmoeten, toch is het belangrijk in contact te blijven via videogesprekken of WeChat. Ideaal is dat niet, maar zelfs in China waar persoonlijke relaties zo belangrijk zijn raken de mensen gewoon aan werken van thuis en online communicatie met partners. Door op China te blijven inzetten kan men respect winnen van de Chinese klanten en partners, wat voordelig zal zijn voor de toekomstige zaken met China.
Bron: Nieuwsbrief BCECC