Volkswagen wil joint-venture met Didi-Chuxing

Volkswagen wil met Didi-Chuxng een joint-venture oprichten om een vloot van ongeveer 100.000 voertuigen te besturen. Met het consumentenbedrag en wensen van deze gebruikers wil Volkswagen de vloot meer aanpassen aan de wensen van de bestuurders. Meestal wensen deze passagiers geen wagen voor 4 personen die een lange afstand rijdt.

Het groeiend succes van Didi-Chuxing laat in de Chinese supergrote steden de eerste weliswaar vroegtijdige tekenen zien dat de gebruikers minder streven naar autobezit, maar wel naar het gebruik van een wagen. Dit riskeert voor de automerken zware gevolgen te hebben en het dwingt producenten als Volkswagen om hun zakenmodel heruit te vinden. Om succes te hebben als automerk in de nieuwe constellatie is het vooral belangrijk te weten wat de gebruiker verwacht. Dat Didi-Chuxing elke dag 3 miljoen ritten aanbiedt, is een van de redenen dat ’s werelds grootste autobouwer in zee gaat met Didi. Naar verluidt zou het contract ter oprichting van een joint venture volgende maand worden getekend.
In een eerste fase is het de bedoeling dat de joint venture start met 100.000 nieuwe Didi-wagens waarvan er twee derden door Volkswagen worden geleverd. Dit project is het eerste dat voortvloeit uit een alliantie van Didi-Chuxing met 31 merken van autoproducenten en van onderdelen. Didi heeft de alliantie onder meer gesloten om zijn wagenpark te kunnen afstemmen op de wensen van de klanten. 80% van de Didi-gebruikers rijdt alleen en heeft dus geen vierpersoonswagen nodig. De voertuigen kunnen tot 250km/uur rijden, maar ook dat is onnodig, zeker in een stedelijke omgeving. Vaak is er wel behoefte aan meer bagageruimte.
Didi wil dat het merendeel van zijn toekomstige vloot elektrisch is en werkt daarvoor al samen met GAC Motor en CHJ Automotive om elektrische auto’s te ontwerpen. Voor Volkswagen is het ultieme doel het vervaardigen en het gebruik van zelfsturende wagens. Het is allemaal nog niet duidelijk hoe de roadmap daartoe zal verlopen. Voor Didi is het evenmin duidelijk hoe een grote vloot zelfsturende wagens te herstellen, te onderhouden en rechtstreeks te besturen. Feit is dat beide partners samen een vloot gaan uitbouwen en uitkijken naar samenwerking voor het ontwerpen van nieuwe modellen voor het aanroepen van wagens.

De auto-industrie vreest een nieuw soort Foxconn te worden, dat miljoenen iPhones vervaardigt maar enkel een miniem deel van de winst opstrijkt. Niet te verwonderen dat Fiat, Jaguar Land Rover en Honda Motor met Alphabets eenheid Waymo een overeenkomst hebben gesloten. Vorig jaar zeiden Volvo en Daimler dat ze wagens zouden aanbieden aan Uber. Volkswagen ligt wat achter op dit vlak, maar heeft een oorlogsbuit van 15 miljard euro gevormd die het zal plannen voor de ontwikkeling van diverse nieuwe technologieën. Het investeerde al in AI-firma Mobvoi, in het deelautobedrijf Shouqi en in een bedrijf voor tweedehandswagens. Volkswagen onderhandelt nog met een luxe firma voor het aanroepen van wagens en over het opladen van de batterijen. Wanneer de Duitse producent eenmaal beter weet wat de klanten willen, zal VW betere beslissingen kunnen nemen over toekomstige producten en dit niet enkel in China, aldus een niet nader genoemde topman aan de SCMP. Volkswagen kijkt zelfs al verder naar het delen van bussen en ook het delen van vrachtwagens.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *