Vorig jaar hebben 130 miljoen Chinezen voor 267 miljard yuan aankopen gedaan via Internet. Dit is een duizelingwekkende vooruitgang met 91 % vergeleken met 2008. Het aantal klachten daalde met 28 %.
De internetaankopen vertegenwoordigen 2 % van de totale kleinhandel. Kleding, digitale producten en cosmetica verkopen het meest, maar zijn ook de producten met het meest klachten. Er is één klacht per 934.000 transacties, een achteruitgang met 28 %. 90 % van de betwistingen worden in der minne geregeld. Vergeleken met gewoon winkelen zijn er wel iets meer klachten bij het on-line aankopen. Al bij al blijft het winkelen via Internet procentueel nog achter op het cijfer in westerse landen.
Internet heeft ook de kranten voorbij gestoken als middel om nieuws te vernemen over de recente zitting van de parlementen. 60 % van de ondervraagden uit een internetters-opiniepoll te Shanghai hadden kennis van premier Wens regeringsrapport en ook over zijn persconferentie, 10 % meer dan de poll van vorig jaar . Meer dan 90 % van de ondervraagden toonde zich tevreden over de zitting van de beide parlementaire kamers en meer dan 50 % was zelfs erg tevreden.