De sector van de virtuele realiteit was vorig jaar goed voor een omzet van 1,54 miljard yuan, maar dit jaar zou al 5,66 miljard gehaald worden en tegen 2020 wordt 55 miljard verwacht. Leidend video-streaming site iQiyi heeft zich aan het hoofd geplaatst van een brede populariseringscampagne.
De virtuele realiteit (VR)-headset verschilt van een 3D-bril doordat voor beide ogen een aparte film wordt afgespeeld zodat de gebruiker de indruk krijgt zich ten volle in de actie te bevinden waarop hij kan reageren. De zware headset van vroeger begint meer en meer op een stevige bril te lijken. Na 50 jaar van technologische evolutie werden doorbraken gerealiseerd die van de sector langzaam een heuse nijverheid maken. Op het ogenblik zijn spellen evenals film & TV de meest vooraanstaande en rijpe toepassingen, maar die breiden zich voortdurend uit. Een IDC-studie verwacht dat de top 3 VR-toepassingen vastgoed, kleinhandel en opvoeding worden, terwijl het ook een markt verwacht voor gezondheidszorg, voorstellingen en expo, ontspanning en het simuleren van rijden.
Buitenlandse spelers als Sony, Facebook en Samsung hebben al een voet in de sector; in China kondigden Tencent en Alibaba een strategie aan terwijl Baofeng Technology, Letv, Mi en Qihoo 360 een na een na hun VR-producten uitrollen. Het voorbije jaar gold als het eerste waarin de VR-sector geteld werd als een nijverheid die goed was voor 1,54 miljard omzet. Computer consultancy IDC verwacht echter dat dit jaar al 5,66 miljard bereikt wordt en tegen 2020 55 miljard. Een explosie is dus in aantocht.
Dit is ook de overheid niet ontgaan en het China Electronics Standardization Institute onder het Bestuur van het Ministry of Industry and Information Technology heeft een Witboek 5.0 uitgevaardigd over de sector. Zowel technologisch is er nog een kloof met het buitenland in hoogwaardige sensoren, kernel ontwikkeling, qua beeldmozaïek en de speler. Ook qua inhoud hinkt China achterop. Behalve het uitdokteren van een roadmap voor de gehele sector wil het ministerie zo vlug als mogelijk studies aanvatten over standaardisatie, een standaard systeem en een regulering van deze industrie.
Hoofd Diao Shijing van het Electronic Information Department bij het Ministry of Industry and Information Technology vindt dat niet te hard van stapel gelopen moet worden, maar eerst de inspanningen dienen aangewend te worden voor de producten die de algemene ontwikkeling ten goede komen. Tezelfdertijd moeten inspanningen geleverd voor de fundamentele soft- en hardware zoals chips, sensoren en het behandelen van data en dit naast onderzoek, financiering en het vervolmaken van de nijverheidsketen en standaarden. Vermits ook het Witboek het komend jaar een explosie verwacht moet China snel zijn eigen systeem vormen als het niet achterop wil raken. Ondertussen werd de “China VR Industry Alliance” opgericht waaraan 50 sleutelondernemingen en instellingen meededen en dit aantal is ondertussen al opgelopen tot 100. Ook de groten Huawei en Changhong bevinden zich in het gezelschap.
iQiyi ambitieus
Het videofiliaal van Baidu iQiyi heeft een ambitieus platform voorgesteld om ’s werelds grootste Chinees VR-platform op te zetten. iQiyi is met 350 miljoen gebruikers via PC en 275 miljoen via de gsm een toonaangevende video streaming site in China. Gedurende de komende 12 maanden wil het bedrijf de hardware partners helpen om 10 miljoen VR-headsets te verkopen, 10 VR-films te produceren en 100 VR-spellen die gratis zullen zijn voor de abonnees. Stichter en CEO Tim Gong Yu legt uit dat online video en spellen voor hem een springplank zijn om te komen tot een volledige ketting met productie, distributie en interactie (van het publiek). Al bij al zal iQiyi hulp qua marketing, productie e.a. verlenen aan 300 partners zowel in content als in hardware. Het bedrijf hoopt zo de komende 12 maanden 10 miljoen gebruikers in China te bereiken. In de nabije toekomst kunnen online concerten verwacht worden, evenals reisprogramma’s, sportevenementen en shows in VR-formaat.
Bij de concurrenten van iQiyi behoren LeEco en Youku-Tudou: LeEco heeft vorige maand zijn eigen VR-headset voorgesteld, terwijl Youku Tudou-dat nu thuis hoort bij Alibaba- in zee gaat met het in Hongkong beursgenoteerde Digital Domain voor VR-inhoud. Naast de internetgiganten ontstaan bovendien elke maand een twintigtal VR-start-ups die minstens per maand 10 miljoen yuan aan durfkapitaal ontvangen. Volgens de Nanfang Daily maakten sinds midden vorig jaar al 60 binnenlands genoteerde beursvennootschappen hun intrede in de sector.
Op 2 maart kondigde Bong aan 32 miljoen aan financiering te hebben ontvangen, hoofdzakelijk van Yinjiang Venture Capital. Op 16 maart zei JmGO uit Shenzhen 600 miljoen gekregen te hebben van Golden Brick Capital en Zhongjin Qianhai Fund. Zo ging het vorige maand verder met Huawei dat een eigen headset uitbracht. De prijs werd niet verteld, maar wel dat het apparaat 4000 gratis films kan spelen, 40 spellen, 350 panoramische beelden en 150 panoramische tours. Voorts kreeg Insta360 honderden miljoenen van Xunlei, Qiming VC en FreesFund. Phantom VR ontving 10 miljoen van Hejun Capital en VR platform provider Magical World. Journey Technology ontving eveneens financiering van 3 fondsen. Kortom de explosie lijkt niet meer te stoppen. Het komt nu de overheid toe om deze opgang in goede banen te leiden.
Bronnen: en.ce.cn, SCMP