De vrachttrein die Chongqing via Xinjiang met Europa verbindt, kent sinds zijn inhuldiging in 2011 een groeiend succes. Sindsdien is de frequentie 4,5 maal aangegroeid en tegen 2017 wordt verwacht dat langs de lijn 250.000 tot 300.000 ton wordt vervoerd. Ook andere steden zetten vrachttreinen in naar Europa.
De lijn van Chongqing naar Duisburg werd opgestart op 16 juli 2011 en deed 14 dagen over het traject, twee derden van wat de boot er over doet. Tijdrovend is vooral het tweemaal moeten veranderen van onderstel voor de verschillende spoorbreedtes in de diverse gebieden. Oorspronkelijk werden vooral IT-producten uitgevoerd, maar dit gamma breidde zich ook uit van auto’s en onderdelen, industriële producten, kledij, schoenen tot dagelijkse benodigdheden. Bij de terugkeer gaat het zowel om motorvoertuigen en onderdelen, mechanische stukken als cosmetica, dagelijkse benodigdheden en melkpoeder. Bij de uiteindelijke bestemmingen van de goederen behoren Rotterdam, Antwerpen, Moskou & Cherkessk in Rusland, Kutno in Polen, Pardubice in Tsjechië en Almaty & Kostanay in Kazakhstan.
Voorzitter Xiong Xiangren van koffieproducent Hogood uit Yunnan voorspelt dat dit jaar ook 40.000 ton koffie naar Europa vervoerd zal worden via deze vrachttrein die Chongqing beschouwt als een belangrijke ader in de nieuwe zijderoutes. Xiong voorspelt een stijging van het koffie exportvolume tot 125.000 ton volgend jaar en nogmaals een verdubbeling in 2017. De prijs voor transport via het spoor ligt weliswaar 40 % lager dan via de lucht, maar ligt toch nog 100% hoger dan bij het scheepsvervoer. Hogood spaart op deze manier wel het transport naar Shanghai uit.
Op drie jaar tijd vonden 287 vertrek-shiften plaats en 51 terugkeer shiften met 30.000 containers en dit ter waarde van meer dan $ 10 miljard. Volgens onderdirecteur Hu Hongbing van Chongqing Logistics Office vertoont de vrachtlijn drie kenmerken. De frequentie groeide sinds de start met 483 %, ten tweede komt er nu meer terug: dit jaar enkel al 28 beurten , terwijl er 22 waren vorig jaar en ten derde verloopt het vertrek en de terugkeer meer stabiel. De vertrektreinen stabiliseren zich rond 3 tot 4 beurten per week; de terugkeertreinen op twee elke week. Ondertussen worden volledige auto’s via de trein vervoerd. Chongqing sloeg de handen ineen met Hewlett Packard, Ford e.a. om dit jaar Harbin Railway Express Company uit te kiezen als vrachtmaatschappij voor de sectie op breed spoor, wat de kosten met 20 % deed dalen. Ook de duur van de rit daalde van 16 dagen tot 14 dagen. Een doorbraak kwam er op 26 juni toen de Chinese leverancier van buitenlandse e-business Mia de eerste terugkeertrein organiseerde met e-commerce goederen. Chongqing is voor de toekomst van plan vooral de klemtoon te gaan leggen op voertuigen en e-commerce goederen.
Andere
Begin deze maand vertrok voor de eerste maal een vrachttrein vanuit de haven van Yingkou in Liaoning die vooral elektronische producten van Korea vervoert tot in Slovakije. Deze trein doet 15 dagen over de 11.000 km die door Rusland en Oekraïne rijdt. Ondertussen is in juli ook de vrachttrein die op 13 juni vanuit Harbin naar Hamburg vertrok, teruggekeerd. Deze vrachttrein met 41 containers geladen met auto-onderdelen en bier deed een volle maand over de 9820 km. Volgens de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie zullen dit jaar nog 28 treinen van dit traject naar en van Europa worden ingezet.
Hamburg is ook het eindpunt van de vrachttrein met koelwagens die vertrekt uit Zhengzhou en dus geschikt is voor Duitse geneesmiddelen, Belgische chocolade, Nederlandse zuivel en Franse wijn. Dit traject dat in 2013 startte, kent twee treinen per week richting Europa en een trein in de omgekeerde richting. Ook in 2013 startte de lijn Chengdu-Lodz in Polen die wekelijks rijdt en uitgebaat wordt door YHF Logistics. DHL baat de wekelijkse vrachtlijn tussen Suzhou en Warschau in Polen uit. Ook nog andere steden zoals Wuhan, Changsha, Shenyang en Yiwu hebben een vrachtverbinding via het spoor met ons continent .
Bronnen: en.ce.cn, China Daily, http://hkmb.hktdc.com