Het 24 uur durend koop- en amusementsfeest van de Vrijgezellen heeft dit jaar voor 213,5 miljard yuan verkocht. Het cijfer van vorig jaar was al gehaald om 15.49 u. Dit jaar deed ook Lazada uit Singapore mee en 200.000 gewone winkels die met QR-codes werken. Vrijgezellendag is al ’s werelds grootste verkoopevenement.
Het was de tiende keer dat onder impuls van Alibaba in China het vrijgezellenfestival plaats vond. Ondertussen is deze dag met koopjes overal doorgedrongen tot en met bij bol.com die ook kortingen toekent. In China gaat het festival gepaard met een 4 uur durende show waarin dit jaar Maria Carey optrad en de Cirque du Soleil. Belangrijker is dat ook Lazada met het festival actief was in 6 landen van Zuidoost Azië. Ook Alibaba’s eigen HEMA-winkels en de bedelingsdienst Ele.me/Koubei deden mee.
Het koopfestival is ondertussen veranderd tot zowel een online- als offline evenement want ook 200.000 gewone winkels participeerden en dat is het dubbele van vorig jaar. 1,3 miljard bestellingen werden verricht, een kwart meer. 180.000 merken werden aangeboden of 30% meer in vergelijking met vorig jaar. Zelfs de concurrentie als JD.com, Carrefour en Wal-Mart wilde niet ten achter blijven.
Vooral werd uitgekeken of het handelsconflict sporen zou nalaten bij de gebruikers. Volgens Oliver Wyman plande 38% van de zgn. ‘millenials’ minder te kopen en alle leeftijdsgroepen bijeen zou 30% van de kopers minder aanschaffen. De voorspelling zat er glansrijk naast. Op precies dertig minuten hadden 30 merken waarbij Nike, Adidas, Apple en Xiaomi al voor 100 miljoen verkocht. Na twee uren was al voor 100 miljard yuan verkoop gerealiseerd en tegen 15.49 uur was de totale verkoop van 168 miljard uit vorig jaar al bereikt.
Bij de verkochte goederen staan voedingssupplementen bovenaan de lijst, gevolgd door melkpoeder en gezichtsmaskertjes. Ook huidverzorgingsproducten waren populair. De bewoners van Shanghai spendeerden het meest, gevolgd door die uit Beijing, Hangzhou en Guangzhou.
Opmars verbruik
Volgens Alibaba ondervoorzitter Joe Tsai is het duidelijk dat de handelsoorlog tussen de VS en China de opgang van de middengroepen niet zal doen ontsporen. Het aantal van deze verbruikers zou de komende 10 tot 15 jaar verdubbelen tot 600 miljoen. Hij herinnerde zich dat toen hij in 1999 bij Alibaba kwam het Chinees bnp per hoofd 800 $ bedroeg; dit steeg tot nu 9000 $ /persoon en hij gelooft vast dat in de toekomst 20.000 $ tot 30.000 $ waarschijnlijk is. Joe Tsai verwees nog naar het feit dat de loongroei de voorbije 10 jaren met twee cijfers groeide. ‘Dit samen met een hoge spaarquote is een gezonde basis voor het verbruik’, zei hij nog. ‘Bovendien is de hedendaagse stedelijke consument zeer nieuwsgierig naar nieuwe producten, hij test deze uit en is ook geïnteresseerd in ingevoerde producten. Al deze factoren zullen een upgrading van het verbruik veroorzaken’ gelooft de Alibaba ondervoorzitter. Hij meent nog dat de handelsoorlog de ommekeer van een op export gerichte economie zal versnellen naar een die gericht is op het verbruik.
Bron: SCMP, technode