Waarom Europese kmo’s nu een versnelling hoger naar Azië moeten schakelen!

Dit is een opinie van Peter Buytaert. Hij benadrukt de positieve mogelijkheden van een groter engagement door Europese kmo’s op de Chinese en Aziatische markt, zonder zich te laten afschrikken door weinig rationele negatieve sentimenten over China.
Zoals alle opinies op deze site valt de inhoud onder de verantwoordelijkheid van de auteur en komt hij niet noodzakelijk overeen met die van de redactie.

De covidpandemie, de Oekraïneoorlog en de handelsconflicten met de VS hebben China de afgelopen jaren in een slecht daglicht gesteld. Aangezien voor het grote publiek de grenzen tussen “Azië” en “China” vaag blijven, heeft dat ook gevolgen voor het beeld van de nu grootste regionale economie van de wereld. Bovendien is de protectionistische handelsaanpak van de VS overgewaaid en resulteert in een weinig rationeel sentiment in de EU tegenover alles wat “Chinees” of Azië in het algemeen is.

Deze ontwikkeling is naar mijn mening zeer betreurenswaardig. Vandaag heeft Europa waarschijnlijk een van de beste mogelijkheden om een eigen positie te bepalen ten opzichte van de onstuitbare groei van de Chinese en Aziatische economieën in het algemeen. In plaats van ons angstig en protectionistisch op te stellen, zouden wij dialoog, samenwerking en verkenning van partnerschappen moeten aanmoedigen om ervoor te zorgen dat wij de enorme mogelijkheden die langs de moderne zijderoute, die Europa met Azië in het algemeen verbindt, aangrijpen en optimaliseren.

In plaats van te luisteren naar vooringenomen meningen in de media en naar politieke retoriek, zouden de Europese bedrijven – en vooral de KMO’s – hun strategieën op Azië moeten focussen en lokale partnerschappen uitprroberen die hun niet alleen kansen bieden op de respectieve Aziatische markten, maar ook een back-up plan vormen voor voortdurende geopolitieke verschuivingen en een compensatie kunnen bieden voor de afnemende groei op rijpe markten zoals de VS en Europa.

Onbeperkte mogelijkheden

Nu China zijn grenzen na de crisis weer heeft opengesteld (waardoor de meeste financiële instellingen de te verwachten groei van het bbp positief hebben bijgesteld) is het tijd om stil te staan bij enkele cijfers en mogelijkheden die de Aziatische regio biedt:

  • De meeste voorspellingen zien China binnen 7 jaar als een economie met een bbp van meer dan 30 miljard US$ (in koopkrachtpariteit), ver voorbij de VS met 18 miljard US$. Azië als geheel zal tegen 2030 een enorm aandeel van 45% in de wereldeconomie hebben. Vandaag bedraagt het aandeel van China 25% en dat van de EU ongeveer 16%.
  • In heel Azië is er een enorme ondernemersdynamiek, aangedreven door het verbluffende aantal (ook in het buitenland) afgestudeerden in business, engineering en biowetenschappen, die impact willen hebben en doelgericht werken. In april 2021 waren er ongeveer 200 eenhoorns (startups met een waarde van 1 miljard dollar of meer) in Azië-Pacific, na de Verenigde Staten (290) en vóór Europa (69).
  • Sterke investeringen in industrie 4.0, waaronder “internet der dingen”, kunstmatige intelligentie, virtuele realiteit, robotica, enz., gecombineerd met een enorm aantal getalenteerde ingenieurs, maken van de Aziatische regio een wereldleider op het gebied van technologie. Het grootste deel van de overzeese ingenieursstudenten aan universiteiten in de EU en de VS is Indiaas of Chinees en de Aziatische universiteiten maken nu al 25% uit van de wereldranglijst van toonaangevende universiteiten.
  • Hetzelfde gebeurt met de nano- en biotechnologie, die in combinatie met de biowetenschappen in de regio voor baanbrekende medische en biowetenschappelijke innovaties zal zorgen.
  • En last but not least: meer dan 60% van de wereldwijde inkomsten uit e-commerce komt tegenwoordig uit Azië.

Engagement in plaats van vrees

Onze angst voor samenwerking zal hun innovatie en ontwikkeling niet tegenhouden. Het zijn het uitproberen van mogelijkheden en de dialoog die ervoor zullen zorgen dat wij de waarde van een win-win strategie kunnen maximaliseren.

Ik begrijp natuurlijk heel goed dat Azië in veel gevallen nog onbekend is en buiten de comfortzone van veel managers en besluitvormers ligt. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden – eerder tot mijn verrassing – toen ik na 30 jaar Azië naar Europa terugkeerde en er een aanzienlijke mate van onwetendheid over de mogelijkheden en een gebrek aan inzicht in de Aziatische realiteit ervoer, wat niet alleen individuele bedrijven maar onze economie in het algemeen duur te staan zou kunnen komen.

Terwijl de meeste grote bedrijven hun weg naar Azië hebben gevonden en investeren in het herdenken van hun aanwezigheid met een meer gelokaliseerde marktstrategie (“China voor China”), zouden vooral de KMO’s – toch de groeimotor voor onze EU-economie – naar een hogere versnelling moeten schakelen en Azië moeten verkennen in plaats van in de comfortzones van de rijpe Noord-Amerikaanse en Europese markten te blijven.

Nieuwe strategieën, meer engagement

In onze contacten met klanten stellen wij vast dat talrijke Aziatische technologiebedrijven graag zouden samenwerken met EU-bedrijven die hun ofwel complementaire technologie kunnen bieden of toegang tot de EU-markt verschaffen.

Terwijl Europese bedrijven kunnen profiteren van een eerder symbolische Aziatische strategische investering om de EU-markt mee te ontwikkelen, kunnen zij ook streven naar een technologieoverdracht of een aandeel in het Aziatische bedrijf, waardoor zij toegang krijgen tot schaalvergroting en een voet aan de grond in de grootste economie ter wereld.

Als deel van de snelst groeiende middenklasse in de wereld eisen Aziatische consumenten meer toegang tot oplossingen die innovatief zijn en de levenskwaliteit verbeteren, waarbij zij meestal de voorkeur geven aan sterke lokale merken wanneer die beschikbaar zijn. Dit is niet anders dan wat wij hebben waargenomen toen Europese bedrijven de Amerikaanse markt betraden. Het vergt wel lokalisatie en het smeden van de juiste binnenlandse partnerschappen om deze enorme nieuwe markt te betreden en er een aandeel te verwerven. De vroege gebruikers van dit model, die erin slagen de juiste strategie te bepalen, zullen de vruchten plukken.

Om deze nieuwe benadering van Azië met succes uit te voeren, geloven wij sterk in de kracht van een betrouwbaar netwerk, met inbegrip van Europese adviseurs die over een ruime Aziatische ervaring beschikken. Uit mijn ervaring blijkt dat “vertrouwen” en een onbevooroordeelde kijk op de werkelijkheid de belangrijkste succesfactoren zijn voor dit nieuwe zakenmodel. Deze netwerken kunnen niet alleen de risico’s van het betreden van deze nieuwe wateren aanzienlijk ondervangen, maar even belangrijk, helpen bij het identificeren van de juiste doelwitten en kansen.

Naar verluidt zal het “Jaar van het Konijn” voorspoed, hoop en rust brengen. Misschien is dit het jaar om nieuwe horizonten te verkennen…

Over de auteur:
Peter Buytaert is medeoprichter van SRP (Silk Road Partners) dat M&A-investeringen tussen Azië en Europa faciliteert en de herstructurering van KMO’s als gevolg daarvan begeleidt. Hij is ook medeoprichter van GLO (Good Leaders Online), een online executive search bedrijf gericht op internationale functies in industrie 4.0.