'Waarom is China nog zo geobsedeerd door maagdelijkheid?'

Dit is de samenvatting van het artikel Why Is China Still Obsessed With Virginity? van Huang Yimin. Het stuk over maagdelijkheid staat op sixthtone.com, een website waar Chinezen aan het woord komen over diverse aspecten van de maatschappij. Het Engelstalige Sixthtone.com omschrijft zichzelf als ‘Fresh Voices from today’s China’.

De veranderende seksuele normen maken dat jonge vrouwen vandaag zowel kritiek kunnen krijgen wegens te veel seksuele activiteit als wegens te weinig.

De norm van de maagdelijkheid

maagdelijkheidSeksuele normen waren onlangs opnieuw onderwerp van discussie naar aanleiding van de televisiereeks ‘Ode aan de Vreugde’. Eén van de vrouwelijke hoofdpersonages wordt gedumpt door haar vriend wanneer die verneemt dat ze geen maagd meer is. Zijn moeder zegt dat ze geen zelfrespect heeft.
Heteromannen verkiezen vandaag nog steeds in meerderheid een maagd als partner. Maar de trend is aan het keren. En slaat soms radicaal om in de andere richting. Het artikel van Sixthtone geeft het voorbeeld van de 23-jarige studente Yang. Op de middelbare school was ze geschokt dat volwassen mannen zonder omwegen uitkwamen voor hun voorkeur voor maagden. Maar aan de universiteit werd ze omwille van haar maagdelijkheid door medestudenten uitgelachen. Er werden spelletjes gespeeld zoals ‘Waarheid of Durven’ waarin de deelnemers snoefden over hun ervaringen. Yang zelf wil voor haar huwelijk wel wat ervaring opdoen om later ‘beter te kunnen kiezen’. Het is een standpunt dat bij veel jongeren leeft, maar veel Chinezen geloven nog steeds in maagdelijkheid. Voor meisjes, wel te verstaan.

Dubbele moraal

Er zit hier natuurlijk een dubbele moraal achter. Jongens trekken vanaf de middelbare school graag op met vrouwen met ervaring, maar willen een maagd als bruid. Op het Chinese internet zijn hier veel discussies over. De meeste meisjes spreken van mannelijk superioriteitsgevoel, terwijl jongens het ‘persoonlijke voorkeur’ noemen. Ze zijn het er meestal over eens dat iemand zijn of haar intenties duidelijk moet maken vooraleer een relatie te beginnen.
Grootmoeders en wat ouder moeders vinden maagdelijkheid vaak nog belangrijk. Een 63-jarige vrouwelijke expert in traditionele cultuur stelde onlangs tijdens een lezing aan de universiteit van Jujiang dat ‘kuisheid de grootste schat van een vrouw is’. Zij voegde eraan toe: ‘maagd zijn is het mooiste geschenk voor de echtgenoot’. Er kwam een storm van kritiek op Weibo en ze werd verweten feodaal China op te hemelen en een dubbele moraal naar mannen toe te hanteren.

Patriarchaat en het Nieuwe China

Activisten voor vrouwenrechten zien de oorsprong van het maagdencomplex in de patriarchale maatschappij. Het was belangrijk zeker te zijn dat een kind echt van de wettelijke vader was. De eerste stap was het huwen van een maagd. Vrouwen waren ook een soort trofeeën voor succesvolle mannen. De maagdelijkheid betekende dat ze volledig eigendom van hun echtgenoot waren, en nooit ‘van anderen waren geweest’. En omdat seksueel genot van vrouwen als onbelangrijk gold, moesten zij ook maar geen seks voor het huwelijk hebben.
Volgens sommige activisten heeft ook het Nieuwe China na 1949 de tegenstelling tussen oude en progressieve waarden niet volledig opgelost. Er kwam formele gendergelijkheid, de prostitutie werd uitgeroeid, en de huwelijkswetten werden verbeterd. Maar na de revolutie bemoeide de overheid zich ook met het privéleven. De grens tussen privé en openbaar vervaagde. Op seks werd neergekeken, voorhuwelijkse betrekkingen waren immoreel.

‘Hervormingen’ van de mentaliteit

maagdelijkheid

maagdenvlies te koop


Sinds de jaren 90 worden verschillende standpunten zichtbaar, vooral onder de jongeren. Er is nu een heel gamma van houdingen. De uitersten daarvan zijn: maagd willen blijven of je integendeel schamen voor je maagdelijkheid. In mainstream media wordt maagdelijkheid nog altijd meestal positief voorgesteld, maar studenten noemen maagden vaak denigrerend ‘zij die overschieten’ (m.a.w. die geen partner krijgen). Er zijn intussen echter ook jongeren die ongehuwd samenleven.
In de pers, op film en TV en op de campussen wordt seksualiteit tegenwoordig positiever voorgesteld. Er is seksuele opvoeding en aan prestigieuze universiteiten als Fudan in Shanghai organiseren studentenverenigingen activiteiten rond het thema. Daarbij komen feministische perspectieven aan bod, maar ook die van holebi’s en transgenders. Er worden eigen versies van de ‘Vaginamonologen’ opgevoerd.
China verandert snel, en de traditionele seksuele moraal wordt enerzijds betwist door groepen uit de tegencultuur – vaak westers geïnspireerd – en anderzijds verdedigd door radicale conservatieven. Het is niet gemakkelijk om te komen tot een cultuur waarin mensen elkaar hierover de vrije keuze laten.
Bronnen:
Sixthtone.com
In het artikel staan links naar What’s onWeibo, Weibo, Zhihu.com. De links naar Engelstalige artikelen hebben wij overgenomen.

3 comments for “'Waarom is China nog zo geobsedeerd door maagdelijkheid?'

  1. 50 jaar geleden ben je een slet wanneer je geen maagd ben op je huwelijk nacht. Maar niet wanneer je eerste ervaring met Mao deelde. Dan ben je waarschijnlijk te goed voor die loser van een vent. want je eerste keer was met een stichter van het land zelf met SOA van Mao. Nu moet je tweede keer delen met een nobody.

  2. Ik weet niet dat je Mao fan ben. Ook nog dat hij womaniseer was is al algemeen bekend.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *