Waarom is Tonglu het gelukkigste kanton?

Dat het ruraal kanton Tonglu tot het gelukkigste werd uitverkozen, is te danken aan de economische voorspoed die er kwam door de opleving van de pakketdiensten. Vier grote koeriersbedrijven ontstonden er op quasi familiale wijze zodat ook wordt gesproken over de ‘bende van Tonglu’. Nu telt het kanton al een cluster met 2500 aanverwante bedrijven.

Drie jaar op rij werd het kanton Tonglu uit Zhejiang door het China Institute of City Competitiveness gekozen tot het gelukkigste in China. De economische ontwikkeling speelt bij de beoordeling een belangrijke rol. Het kanton van 400.000 inwoners bloeide hoofdzakelijk omdat er vier van ’s lands grootste koeriersbedrijven  ontstonden en er gevestigd zijn: namelijk STO Express, YTO Express, ZTO Express en Shanghai Yunda Express. Deze ‘bende van Tonglu’ zoals ze soms geheten worden, bezorgden in 2016 15,4 miljard postpakketten en dat is 18% van het totale aantal pakketten dat toen in de VS verstuurd werd. Vorig jaar werden in China meer dan 100 miljoen postpakketten per dag verstuurd. China is dan ook sinds 2014 de grootste markt voor koeriersdiensten geworden.

Begin

Het begon in Tonglu toen in 1993 Nie Tengfei samen met zijn vrouw Chen Xiaoying STO Express oprichtte. Vrienden en familie deden mee want de zaken groeiden aan. Nadat Nie in 1998 stierf in een auto-ongeval nam zijn vrouw Chen Xiaoyin en haar broer Chen Dejun het roer over. STO Express was ook de eerste koeriersdienst die in 2015 op de beurs genoteerd werd. De omgekeerde overname van een bedrijf uit Shenzhen kostte 2,6 miljard dollar. Vorige week was het aandeel van Chen Xiaoying’s 1,5 miljard dollar waard. Chen Dejun haalde 1,7 miljard dollar.
De broer van Nie Tengfei die Nie Tengyun heet, verliet STO Express en startte in 1999 zijn eigen pakjesdienst Shanghai Yunda Express. Deze firma trok in 2016 naar de beurs via een omgekeerde overname van Ningbo Xinhai Electric die 2,7 miljard yuan kostte. Nie Tengyun en zijn familie waren vorige week 3,4 miljard dollar waard. Lai Meisong die een klasgenoot was van voorzitter Chen Dehun bij STO Express stichtte in 2002 ZTO Express. Dit bedrijf haalde op de beurs van New York 1,4 miljard dollar op wat de grootste beursintroductie was in 2016. Lai is ondertussen ook al 3,2 miljard dollar waard. Zhang Xiaojuan eveneens een klasgenoot van Chen Dejun was de verantwoordelijke voor financiën bij STO Express. In 2000 stichtte Zhang en echtgenoot Yu Huijiao samen YTO Express waarvan Yu zowel voorzitter als CEO is. In 2015 kreeg het bedrijf een niet bekend gemaakt bedrag aan investeringen van Alibaba. YTO volgde ook met een omgekeerde beursgang namelijk van Dalian Dayang Trands. Het koppel Zhang-Yu is samen al 5,8 miljard dollar waard. Ondertussen groeide in Tonglu een cluster van 2500 bedrijven die te maken hebben met express levering.

Van zwart naar miljardair

Omdat in de jaren negentig de Post de enig erkende verzendingsdienst was, werkten de eerste koeriersdiensten op het randje van de illegaliteit. Het was zelf zo erg dat personen die er werkten met het lentefeest niet naar hun familie durfden terug te gaan omdat hun werk niet echt wettelijk beschermd was. Een versoepelde politiek tegenover privé pakketdiensten in 2009 en ook de bloeiende e-commerce hielp bij het miljardair maken van deze 4 stichters. Ondertussen hebben de miljardairs kantines en bejaardencentra gebouwd in hun arrondissement. Dorpelingen zijn eveneens rijk geworden. Sommigen verdienen tien maal zo veel als een afgestudeerde van de Tsinghua Universiteit die tot de best betaalde in het land behoren.
Toen Alibaba in 2013 zijn banden wilde versterken met de pakketdiensten waren de 4 uit Tonglu voor de hand liggende partners. STO Express, Shanghai Yunda Express, ZTO Express en YTO Express vormen een onderdeel van de 14 koeriersbedrijven die samen Cainiao vormen, het consortium dat zorgt voor de aflevering van de Alibaba pakjes. Er wordt geschat dat 70% van de zaken bij de vier afhankelijk zijn van Alibaba’s kernplatformen Taobao Marketplace en Tmall.
De Tonglu-bende zoekt verdere uitbreiding om te kunnen optornen zowel tegen het in Shenzhen gebaseerde SF Express dat over een vloot vliegtuigen beschikt als tegen JD.com dat onlangs 2,5 miljard dollar kreeg van investeerders. YTO heeft ondertussen zijn internationaal hoofdkwartier in Hongkong gevestigd en dit met het oog op grensoverschrijdende e-commerce. Jack Ma van Alibaba voorspelde onlangs dat hij geloofde dat China tijdens de komende 10 jaar tot één miljard potpakketten per dag zou komen waarvan er 15% voor het buitenland zou zijn.
Bron: SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *