De luchthaven van Luik wordt Europese hub voor een belangrijke Chinese maatschappij voor logistiek. Er is een goede kans dat Alibaba in de buurt zijn Europees distributiecentrum bouwt. Er zijn verder gesprekken met een ander Chinees bedrijf over hergebruik van de gesloten Caterpillar fabriek in Charleroi. Wallonië hoopt op Chinese banen.
Er is een samenwerkingsakkoord ondertekend tussen de luchthaven van Luik en de logistieke afdeling van Alibaba, Cainiao Smart Logistics Network. Alibaba heeft 51% van de aandelen van Cainao. Cainao zal voortaan meer vrachtvluchten uitvoeren op Luik. Luik wordt hun vijfde hub in de wereld. Het valt dus te verwachten dat een aanzienlijk deel van de pakketten van Alibaba via Luik zal passeren. Door Luik als hub te gebruiken zal het aantal vluchten sterk toenemen. De samenwerking betekent dat de luchthaven van Luik voor de modernste technieken zal kiezen qua digitalisering en robotisering van de logistiek.
Na de keuze van Cainao voor Luik gaat men uit van een grote kans dat Alibaba hier ook zijn Europees distributiecentrum zal vestigen. Het Waals gewest onderhandelt met Alibaba de bouw van dat distributiecentrum op een terrein van verschillende hectaren in de buurt van de luchthaven Luik. Aanvankelijk worden daardoor honderden nieuwe banen geschapen, op halflange termijn kan dat tot boven de duizend gaan.
Er is nog geen contract maar ingewijden zeggen dat men er dicht bij staat. De Belgische eerste minister Michel heeft al verschillende keren gesproken heeft met Jack Ma, de baas van Alibaba. Alibaba heeft 60.000 personeelsleden en een omzet van 12,8 miljard dollar per jaar. Het doel van Alibaba is waar ook ter wereld een pakket binnen de 72 uur te kunnen afleveren.
Ook hoop voor gesloten fabriek in Charleroi?
Het nieuws over Cainao en Alibaba komt er kort nadat bekend werd dat het Chinese Thunder Power overweegt een assemblagelijn voor elektrische auto’s te installeren in de gesloten fabriek van Caterpillar in Charleroi.
China heeft de voorbije 10 jaar 85 miljoen euro geïnvesteerd in Wallonië. Het grootste deel daarvan ging naar het China Belgium Technology Center, een Chinees technologisch platform in de universiteitsstad Louvain-la-Neuve. De totale Chinese investeringen zijn echter nog relatief laag, in tegenspraak met mediaberichten die vaak de indruk wekken van een overrompeling door of zelfs een uitverkoop aan China. Er zijn bijvoorbeeld meer Indiase investeringen dan Chinese in Wallonië.
Het positieve nieuwe van de samenwerking met Cainao en Alibaba valt kort nadat het Duitse e-commerce bedrijf Zalando besloot zijn distributiebedrijf niet in België maar in Nederland te bouwen, en op het moment dat de Belgische multinational Umicore besluit zijn nieuwe batterijfabriek niet in Antwerpen maar in Polen te bouwen.
Bronnen:La Libre, Les Echos, Reuters, Belga