Wanneer zeker veilig naar school?

Er zijn alweer doden gevallen bij een ongeluk met een schoolbus in Yunnan (zuidwest China). Met ongeduld wordt gewacht op (en gewerkt aan) een regeling die het schoolvervoer veilig moet maken.
Een minibus met acht zitplaatsen, die 14 personen vervoerde, is in een ravijn terechtgekomen. Het onderzoek van de politie wijst uit dat de oorzaak gevaarlijk rijgedrag is geweest. Vijf van de twaalf middelbare scholieren die in het voertuigje zaten, de chauffeur en een oude man die meereed zijn omgekomen. De overige passagiers liggen in het ziekenhuis, sommigen in levensgevaar. Er is de laatste maanden een hele reeks van ongevallen geweest met schoolvervoer, waarbij vaak doden vielen, soms hele jonge kinderen: twee keer al deze week in Yunnan, in november in Gansu (waarbij 19 peuters omkwamen) en in Zhejiang enz. Een aantal oorzaken komt in de onderzoeken en in het debat naar voren, rond het thema van de sociale veranderingen op het platteland. Het is daar, in verafgelegen dorpen waar mensen ver uit elkaar wonen, dat 70% van de ongelukken zou gebeuren. De migratie naar de steden heeft gehuchten ontvolkt, scholen moesten worden gesloten of zijn in een centrum geconcentreerd, ouders die allebei werken kunnen hun kind niet naar school brengen en/of afhalen, het ontwikkelen van een busnetwerk blijft achter bij de sociale ontwikkelingen. Er zijn besturen die het verwijt krijgen dat ze niet genoeg investeren in veilig schoolvervoer en de markt overlaten aan goedkope, maar onbekwame of illegale transportbedrijfjes. Andere provincies of gemeenten worden dan weer ten voorbeeld gesteld om hun ‘goede praktijken’, onder andere het beroep doen op veilige en speciale bussen: Lhasa in Tibet, Shunde in Guangdong, Qingdao in Shandong. Dit is relatief en het moet allemaal nog veel beter: ook Zhejiang heeft een goede reputatie op dit gebied. Toch was er onlangs ook daar een groot ongeluk waarbij 18 scholieren werden gewond, en in de hoofdstad. De media meldden naar aanleiding daarvan dat van de 285.000 schoolbussen in China slechts 10% zou voldoen aan de technische eisen die de centrale regering vorig jaar heeft opgesteld. De afgelopen jaren heeft de staat verschillende keren ingegrepen: er zijn in een groot aantal regio’s en ook landelijk veiligheidsinspecties uitgevoerd, er zijn regelingen afgekondigd betreffende het aantal zitplaatsen en volwassen begeleiders, nooduitgangen en een ‘black box’ om de gegevens van ongelukken e.d. op te slaan. Op dit moment werken verschillende ministeries aan een regelgeving van 59 voorschriften die de veiligheid van de schoolbussen sterk moeten verhogen. De instanties die de verantwoordelijkheid krijgen voor het implementeren en financieel onderbouwen van de regeling zijn de lokale besturen net boven het districtsniveau. Zij kunnen wel geldelijke steun krijgen van de centrale en provinciale regeringen, maar moeten verder ook op donaties beroep doen. Er komt een systeem met vergunningen die elk semester moeten worden vernieuwd, met strenge regels voor de normen waaraan chauffeurs en hun voertuigen moeten voldoen. Er is ook een overgangsperiode voorzien van drie jaar waarin lokale overheden de tijd krijgen om hun zaken in orde te brengen. In Zhejiang, Shandong en in de noordelijke provincies Liaoning, Heilongjiang en Shaanxi gaat men alvast proefdraaien met de nieuwe reglementen. Tot 11 januari a.s. kan het publiek voorstellen en aanvullingen indienen. Bij elke nieuw ongeluk, zoals dit van gisteren in Yunnan, groeit echter het ongeduld en komen er meer suggesties om de regeling te verstrengen (bijvoorbeeld door de overgangsperiode in te korten).
Bron: China Daily

voorbeeld van een 'best practice' oplossing

1 comment for “Wanneer zeker veilig naar school?

  1. De rijstijl van de Chinezen en het gebrek aan kennis van elementaire verkeersregels dragen ook niet bij aan veilig vervoer

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *