De verlofweek voor de nationale feestdag van 1 oktober zit erop. Maandag ging iedereen terug aan het werk. Het was een week bij uitstek voor binnenlands toerisme, meer en meer ook voor een buitenlandse trip, voor aankopen via het internet, voor restaurantbezoek en zelfs voor huwelijken. We geven enkele opvallende cijfers en anekdoten, verzameld door de website Sixtht Tone .
726 miljoen binnenlandse reizigers.
Het aantal binnenlandse reizigers steeg nog maar eens met 9,4% vergeleken met vorig jaar. Meer dan de helft van de Chinese bevolking kwam in beweging. In totaal werd voor 599 miljard yuan (75 miljard euro) aan reizen gespendeerd.
De consumptieaankopen piekten zoals elk jaar. De kleinhandel en voedingsnijverheid zagen hun omzet klimmen tot 1.400 miljard yuan. Biovoedsel, kledij, UHD televisies, slimme polshorloges en slimme huishoudapparaten en voertuigen waren de meest populaire aankopen.
49 miljoen toeristen in Guizhou
De provincie Guizhou waar veel kleurrijke minderheden wonen was dit jaar een topbestemming. Met 49 miljoen toeristen kreeg de provincie er liefst 37,6 % meer over de vloer dan het jaar voordien. Het ruraal toerisme wordt er snel trendy; toeristen kunnen er onder meer helpen bij de oogst van rijst, paardrijden, vissen, een kampvuur aanleggen en optredens van etnische minderheden bewonderen.
21 miljoen jongeren stappen minder dan 100 meter per dag
Op de sociale app WeChat staat ook de fitness monitor WeRun. Uit de data daarvan blijkt dat 21 miljoen mensen het verlof gebruiken om echt lui in de zetel te liggen. Ze stappen minder dan 100 meter per dag. Sterker nog, een meerderheid daarvan is geboren na 1980, dus minder dan 38 jaar oud. Vooral in de provincie Guangdong leiden vele jongeren een sedentair verlof.
6.6 miljoen buitenlandse reizen
Het aantal Chinezen dat op verlof naar het buitenland ging in de verlofweek steeg met 9,8% tot 6,63 miljoen. Dit aantal houdt nog geen rekening met de vele toeristen die extra verlof namen om al voor het begin van de verlofweek te kunnen vertrekken. Zo ontlopen ze de grote drukte en de hoge prijzen van vliegtuigbiljetten. De populairste bestemmingen zijn Thailand, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, Rusland, de VS, Frankrijk, het VK en Italië.
Er werden in het buitenland vooral make-up en lokale lekkernijen gekocht. Vroegere succesnummers zoals buitenlandse rijstkokers en speciale toiletbrillen zitten in dalende lijn.
45.999 huwelijken
De verlofweek is goed geschikt om mensen van andere steden of provincies uit te nodigen op een huwelijksfeest. Alleen al in de provincie Shandong waren er 46.000. In Linyi in deze provincie organiseerde een bedrijf zelfs een massahuwelijksfeest voor zijn personeel. Op andere plaatsen verwelkomden gespecialiseerde feestzalen tot wel 15 feesten tegelijk.
3.000 wandelaars gestrand
Op 2 oktober zijn 3.000 wandelaars die de watervallen in de buurt van Jiujiang in de provincie Jiangxi bezochten gestrand gedurende vier uur. De shuttlebussen konden de toevloed van mensen niet meer aan. Ook vorig jaar liep het daar al mis. Toen het verhaal op Weibo verspreid werd kreeg het 36.000 commentaren en een veelvoud aan likes.
Duizenden nagels
Om toeristen te beletten op de beschermde grillige rotsformaties van het Dunhuang Yardang National Geopark in de provincie Gansu te klimmen, werden nageltapijten uitgerold. Ook deze maatregel gaf aanleiding tot veel commentaar op de sociale media.
‘Lokale specialiteiten’ van 100-yuan
China heeft een rijke culinaire traditie. Het is dan ook de gewoonte van een reis lokale specialiteiten mee te brengen voor familie, vrienden en collega’s. Er blijken echter ernstige wanpraktijken te bestaan. Zo werd in Pingyao, een oud stadje in de provincie Shanxi dat Unesco werelderfgoed is, waardeloze azijn zeer duur verkocht. De azijn werd zelf gemaakt in weinig hygienische omstandigheden, en kostte ongeveer 2 yuan per fles. Hij werd verkocht als lokale specialiteit ‘Azijn van oude Chen’ aan 100 yuan per fles.
7 Chinese karakters
Een onverlaat schilderde zeven Chinese karakters – vier van een staande uitdrukking en drie van zijn naam- op een iconisch stenen monument nabij het Westelijk Meer van Hangzhou. De man werd opgepakt door de politie toen hij terugkeerde naar de plaats van het misdrijf, waarschijnlijk om nog meer te schilderen.