Wat zijn Haier en CSR?

Haier en CSR zijn beide Chinese firma’s die wereldwijd nummer een staan in hun sector.  CSR is globaal eerste in het vervaardigen van rollend materieel, dus tram en treinstellen.
Haier is wereldleider in de witte huishoudtoestellen.
Het is het Duitse consulting bureau SCI-Verkehr dat in mei China South Locomotive & Rolling Stock Corporation (CSR)  uitriep als nummer een in het rollend materieel. Bij de start 10 jaar geleden had CSR een zakencijfer van 10 miljard yuan en draaide met verlies. Vorig jaar steeg het zakencijfer tot 80 miljard yuan, waarvan 3,86 miljard winst. De geproduceerde stellen gaan van super snelle treinstellen tot trams. CSR heeft al 549 super snelle treinen opgeleverd of 60 % van het aantal dat in China operationeel is. De snelste rijdt tegen 513 km/u en zelfs tegen 600 km/u op een testplatform. CSR heeft al 5755 metrostellen vervaardigd voor 18 steden en heeft daarmee ook 60 % van de markt.
De firma tekende in augustus een samenwerkingsakkoord met de Chinese Ingenieursacademie voor technische samenwerking. 10 jaar geleden duurde het vele jaren vooraleer nieuwe treinen op de markt gebracht werden; dit jaar alleen werden 8 nieuwe producten gelanceerd. O&O staat al in voor 6 % van het verkoopcijfer. Het bedrijf heeft 4 O&O-centra, 6 technische centra, 9 testcentra en nog een achttal academische werkstations. Ook in VS en VK telt CSR onderzoekscentra. CSR werkt eveneens samen met de Tsinghua-universiteit m.b.t. innovatie. Eind 2011 had CSR 3688 patentvergunningen en gaf mede vorm aan 6 internationale standaarden, 49 nationale en 281 industriële. Alles bijeen telt CSR 12.000 ingenieurs.
Half augustus tekende CSR een contract van 2,5 miljard yuan voor de aanleg van de metro in Ankara. Een maand later werd in Zuid-Afrika een contract voor 400 miljoen $ in de wacht gesleept. Kortom de stap naar internationalisatie werd met succes gezet. In Canada werd UK Dynex aangekocht, 10 filialen werden opgericht in VS, VK, Australië, Brazilië en Maleisië en er zijn verkoopkantoren in 10 landen of regio’s. 66 spoorwegbedrijven zijn al partners van CSR. Zo steeg de export tot 1 miljard $ vorig jaar en daarmee is de internationale markt goed voor 11 % van het zakencijfer
Haier
Volgens Euromonitor stond Haier vorig jaar op wereldvlak in voor 7,8 % verkoop van de grote huishoudtoestellen waardoor het voor de derde maal op rij nummer 1 staat. Dit kan volgens CEO Zhang Ruimin enkel door innoverend te zijn. In 2008 was de eerste doorbraak als eerste in de koelkasten met 6,3 % van de globale verkoop. Nadien volgden andere witte toestellen als diepvriezers, wasmachines, wijnkelders…Haier heeft een verkoopcijfer van 20 miljard $ en 21 nijverheidsparken wereldwijd. In mei 2000 produceerde Haier in de VS haar eerste koelkast. Na de VS volgden productiebases in Pakistan (2002) en Jordanië (2003). In Afrika heeft fabrieken in Tunesië, Nigeria, Egypte, Algerije en Zuid-Afrika. Ook in Italië werd een bedrijf opgekocht en met de regering van Venezuela bestaat eveneens een akkoord tot joint-venture. Zhang ziet de internationalisatie niet enkel als het verhuizen van productiebases, maar als het bijeenbrengen van “kapitaal, kennis en cultuur” om tot lokale ondernemingen te komen die ontwerp, productie als verkoop combineren. Zo behoort het tot de top 10 ketens in de VS, de top 5 in Europa en de top 10 in Japan.
In de VS heeft Haier een grote koelkast van 500 liter ontworpen waar een hele kalkoen in een lade kan bewaard. In Japan heeft Haier een heel kleine wasmachine ontworpen die populair is bij jonge koppels. In Thailand, waar het warm is het gehele jaar door,  werd een koelkast ontworpen met speciale windtechnologie en deze staat al in voor 40 % van de lokale markt. In België lezen we bij Test-Aankoop dat de Haier AFD 626, naast het koel- en het vriesvak, een derde, “hybride” zone heeft, die al naargelang uw behoefte als koelkast of diepvriezer kan worden gebruikt. Kortom, Haier is al lang het stadium voorbij van “gemaakt in China” en past zich aan volgens de lokale noden.
Bronnen: Economic Daily, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *