In Changsha Economic Development Zone werd het grootste groene waterstofproductie en tankstation opgericht. Te Changchun heeft een trein op waterstof een eerste testrit gemaakt. De regering noemde de waterstofsector van cruciaal belang en 22 provinciale rapporten speelden hier al op in.
Een in eigen land ontwikkelde trein op waterstof heeft een testrit van 160 kilometer per uur gemaakt in Changchun, zo vernam de Global Times van bouwer CRRC Changchun Railway Vehicles . In tegenstelling tot traditionele treinen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen of bovenleidingen als energiebron, heeft deze trein een waterstofenergiesysteem aan boord dat duurzame en efficiënte energie levert. Het energieverbruik van de trein bedroeg 5 kWh per kilometer, wat volgens experts voldoet aan de internationale normen en een goed niveau van energie-efficiëntie laat zien.
De trein maakt gebruik van een hybride energievoorzieningssysteem met meerdere energieopslag- en waterstofsystemen evenals van een hybride energiemanagementstrategie voor waterstof-elektriciteit.. De integratie van verschillende systemen verbetert de energie-efficiëntie, flexibiliteit en betrouwbaarheid aanzienlijk en het maximale bereik kan meer dan 1.000 kilometer bedragen. Testen hebben aangetoond dat de trein kan werken bij temperaturen tussen -25 C en 35 C en dat hij voldoet aan de ontwerpeisen, aldus Wang Jian van CRRC Changchun.
Voertuigen op waterstof zijn schoon, gemakkelijk te onderhouden, snel te bouwen en vereisen een kleinere initiële investering. Ze kunnen met hoge snelheden rijden en slimme veiligheidsfuncties integreren, waardoor ze ideaal zijn om knooppunten in steden met elkaar te verbinden, aldus experts. Als sleutelelement in de wereldwijde energietransformatie speelt waterstofenergie een veelbelovende rol in de revolutie op het gebied van energieproductie en -verbruik. Er wordt verwacht dat waterstof zal helpen bij het opbouwen van een schoon, koolstofarm, veilig en efficiënt energiesysteem dat in lijn is met China’s doelstellingen voor koolstofpieken en koolstofneutraliteit.
Regio’s
China’s waterstofenergiebronnen zijn echter voornamelijk verspreid over het noordwesten, noordoosten en centrale en westelijke regio’s, waar de raffinage- en chemische industrie geconcentreerd zijn en hernieuwbare energie in overvloed aanwezig is. De markt voor het verbruik van waterstofenergie ligt echter vooral in de oostelijke regio’s waardoor er in de toekomst veel vraag zal zijn naar waterstofopslag en -transport over middellange en lange afstanden, aldus ambtenaar Li Guohui bij de China National Petroleum Corporation. De toepassing van waterstofenergie breidt zich uit van transport naar sectoren als energie, industrie en bouw.
Tankstation
Te Changsha werd onlangs het grootste groene waterstofproductie- en tankstation opgericht in Changsha Economic Development Zone. Er werd begonnen met het testen van het tanken van zware vrachtwagens op waterstof. Het station, gebouwd door Sany Group, heeft een waterstofproductiecapaciteit van 2000 standaard kubieke meter per uur en een tankcapaciteit van 2000 kg per dag. Op volle capaciteit kunnen er meer dan 100 commerciële waterstofvoertuigen per dag worden bijgetankt.
Tijdens de Chengdu Universiade vorig jaar werden negen logistieke voertuigen op waterstof gebruikt om voedsel voor meer dan 100.000 atleten en medewerkers te vervoeren. Het wagenpark was uitgerust met brandstofcellen die ontwikkeld waren door een waterstofenergietechnologiebedrijf van de State Power Investment Corporation. De nieuwe brandstofcellen konden na vijf minuten opladen een actieradius van 350 km aan en stootten tijdens het gebruik alleen water uit. De geavanceerde waterstofproducten van de onderneming worden ook toegepast in personenauto’s, locomotieven, voertuigen voor noodstroomvoorziening en onbemande luchtvaartuigen. Volgens een rapport van Sinopec Group, China’s grootste olieraffineerder, zal het waterstofenergieverbruik van het land tegen 2060 naar verwachting bijna 86 miljoen ton bedragen, met een industrieomvang van 4,6 biljoen yuan. Het aandeel van niet-fossiele energie in de waterstofproductiestructuur van het land zal naar verwachting stijgen van één procent in 2022 tot 93 % in 2060, waarbij wind- en zonne-energie goed zullen zijn voor twee derden.
Provincies
Tot nu toe hebben 22 provincies waterstofenergie opgenomen in hun overheidsrapporten, meldde Jiemian.com. De Zuid-Chinese provincie Guangdong is bijvoorbeeld van plan om de productie, de opslag, het transport, het tanken en de productie van waterstofbrandstofcelapparatuur voor koolstofarme industriële toepassingen te versnellen. De provincie Zhejiang wil tegen 2025 50 waterstoftankstations bouwen. De verkoop van waterstofvoertuigen bereikte 5.800 in 2023, een stijging van 72 % ten opzichte van het jaar daarvoor. In december werd een record van 1.500 voertuigen per maand verkocht, een stijging van 149,1 % op jaarbasis.
Lokale overheden van Binnen-Mongolië, Ningxia, Jilin en andere benadrukken de integratie van hernieuwbare energie en waterstofenergie, waardoor de beleidssteun voor de productie van groene waterstof wordt versterkt. Groene waterstof, geproduceerd met hernieuwbare energieën zoals wind- en zonne-energie, wordt beschouwd als een veelbelovende schone energiebron voor het koolstofarm maken van verschillende sectoren zoals landbouw, chemische technologie en transport.
In een baanbrekende stap lanceerde China vorig jaar een project om waterstof van Ulanqab (Binnen-Mongolië) naar Beijing te leiden via een 400 km lange waterstofpijpleiding. Dit vormt het eerste transregionaal langeafstandskanaal, aldus voorzitter Ma Yongsheng van exploitant Sinopec. .Deze pijpleiding zal jaarlijks ongeveer 100.000 ton waterstof kunnen verwerken wanneer de eerste fase voltooid is en heeft het potentieel om de capaciteit op lange termijn met 500.000 ton te verhogen.
Systeem
China probeert een alomvattend industrieel systeem op te zetten voor de productie, opslag, het transport en de toepassing van waterstof met daarin belangrijke technologieën en apparatuur, aldus professor Shi Yixiang van de Tsinghua Universiteit. Op dit moment zijn de gebruikskosten van brandstofcellen en waterstofenergie nog steeds relatief hoog en voorts is er nog steeds een aanzienlijke kloof is tussen de Chinese brandstofcelvoertuig technologieën en het wereldwijd leidend niveau. Dit biedt kansen aan internationale bedrijven zoals aan toonaangevende waterstofleverancier uit de Verenigde Staten Air Products dat vorig jaar in Zhejiang een Aziatisch technologiecentrum voor waterstoftoepassingen oprichtte. Het bedrijf bouwt er ook China’s eerste grootschalige commerciële fabriek voor vloeibare waterstof en dit met een dagelijkse productiecapaciteit van 30 ton.
Bronnen: Global Times, China Daily