De verkeersopstoppingen in Beijing bereiken vaak een recordomvang. Met een aantal instrumenten wil de stadsregering daar iets aan doen: huurfietsen, fietspaden, meer metrolijnen, beperkte registratie en beurtrijden.
Als de opstoppingen verminderen zal de veiligheid verbeteren, de efficiëntie in een aantal sectoren van de maatschappij en, niet de kleinste zorg, de luchtkwaliteit.
Beijing heeft zijn eigen commissie voor ontwikkeling en hervorming, de gemeentelijke variant van de bekende en machtige NDRC (Nationale Ontwikkelings-en-Hervormingscommissie). Deze gemeentelijke overheidsdienst stelt dit jaar 20.000 huurfietsen ter beschikking van de bevolking. In de stad zullen 500 plekken worden ingericht waar je fietsen kan huren. Ook zal de overheid de komende vijf jaar nieuwe fietspaden en fietsstroken laten aanleggen in hoofdstraten, wijken met toeristische bezienswaardigheden en in zakenwijken. Fietsers vinden verder dat er moet worden opgetreden tegen automobilisten die hun auto op het fietspad parkeren. Als er steeds meer inwoners van Beijing kunnen (en willen) kiezen voor de fiets kan dat een vermindering betekenen van de druk die van het autoverkeer (op dit ogenblik vijf miljoen voertuigen) uitgaat en de frustraties die hij veroorzaakt.
Verder zijn er onlangs ook drie nieuwe metrolijnen opengegaan. Beijing telt nu 15 metrolijnen, met een totale lengte van 372 km. De overheid heeft aangekondigd dat er dit jaar nog vier lijnen bijkomen. Maatregelen die direct van invloed zijn op het aantal auto’s waren de regel dat er maximum 240.000 voertuigen recht hebben op een registratie in de stad (wat het aantal registraties ten opzichte van 2010 met twee derden heeft laten dalen) en beurtrijden: wagens mogen een dag per week niet rijden, naargelang wat er de nummerplaat staat. De aanpak van het ongebreidelde autoverkeer is een van de manieren om de luchtkwaliteit te verbeteren, een punt dat voor alle inwoners van de stad belangrijk is en dat hen grote zorgen baart.
Bron: Xinhua