In de monding van de Parelrivier is het sluitstuk geplaatst van de brug/tunnel die Hongkong verbindt met Zhuhai en Macao. Het is de langste overzeese verbinding ter wereld. Ze is erg belangrijk voor de economie van Hongkong en de hele regio.
De verbinding loopt langs de luchthaven van Hongkong op het eiland Lantau en gaat naar de speciale economische zone Zhuhai, aan de overkant van de Parelrivier delta. Nabij Zhuhai is er een aftakking naar buurstad Macao. Ze is in totaal 55 kilometer lang en bestaat uit een brug van 23 kilometer in combinatie met een tunnel van 6,7 kilometer en twee kunstmatige eilanden, plus de aansluitingswegen en twee grenscontroles.
Het sluitstuk van het bruggedeelte is in de zomer van 2016 geplaatst. De tunnel bestaat uit 33 buisstukken van elk 180 meter lang. Het sluitstuk was 12 meter lang en er was slechts 1,5 centimeter speling. De installatie van het 800 ton wegend element met een reusachtige drijvende kraan duurde zes uur. Er moest rekening gehouden worden met wind en stroming.
Het aflassen van het sluitstuk zal in juni gebeuren en einde 2017 moeten de eerste auto’s over de brug kunnen rijden. Er zijn twee maal drie rijstroken. De rit van Hongkong naar Zhuhai zal dan nog een half uur bedragen. Nu moet er nog minstens drie uur omgereden worden via Guangzhou.
De voorbereidende studies voor het project begonnen in 2003. De bouw van het kunstwerk begon in 2009 en de verbinding zou al in 2016 in gebruik genomen worden. Het oorspronkelijk voorziene budget bedroeg bijna 11 miljard dollar. Het project krijgt subsidies van de centrale overheid en van de stadsbesturen van Hongkong en Macao. Het meeste geld komt echter van bankleningen.
Het project zal de logistiek in de regio sterk veranderen. Het stadsbestuur van Hongkong is steeds pro geweest. Experts hebben echter geen eensgezind oordeel over wie uiteindelijk het meest van de verbinding zal profiteren, Hongkong of de overburen Zhuhai en Macao.
De bouw liep in het begin vertraging op doordat de milieuvergunningen in Hongkong betwist werden. De verbindingswegen en het station voor grenscontrole aan de kant van Hongkong zouden pas in 2020 gebruikt kunnen worden. Het is de vraag of het project intussen al gedeeltelijk opengesteld kan worden.
Bronnen: Xinhua, Wikipedia