Op 18 september vond in Beijing de tweede China Digital Media Summit (CDMS) plaats. Weibo was er de ‘hottest topic’.Veertig sprekers en 500 gasten uit de internationale en Chinese IT-wereld wisselden meningen uit met elkaar. Opvallende namen waren bijvoorbeeld Meyer Sandy Frucher, ondervoorzitter van NASDAQ OMX Group Inc, George C. Lee, telecomzwaargewicht van Goldman Sachs, Imran Khan, de grote baas van Credit Suisse. Voor China zelf was de spreker die de meeste aandacht trok Charles Chao, ceo van Sina Corporation, die opvallende uitspraken deed over Sina’s populaire activiteit Weibo, de Chinese tegenhanger van Twitter.
Een van de zes grote thema’s op de conferentie was immers ‘het veranderende digitale landschap’. Charles Chao noemde de sociale media de spannendste ontwikkeling in het universum van China’s digitale media. Tweehonderd miljoen mensen, de helft van de internetgebruikers, werken al met microblogs e.d. en de wonderbaarlijke groei past helemaal bij hoe en wat internet eigenlijk is. Microblog geeft ook Chinezen de kans om zelf nieuws te verslaan en ideeën te ontwikkelen of te verspreiden. Een invloed op de traditionele media is dat die zich meer gaan concentreren op dossiers en analyses. Sina is nu bezig het terrein te verkennen van de commercialisering. Tot nog toe kost Web vooral geld aan Sina, maar er zijn plannen om de microblog ook een rol te laten spelen in de sector van de advertenties. Volgens de andere sprekers zou er, ondanks de onzekere markten, in het buitenland belangstelling zijn om met transparante en betrouwbare Chinese partners in digitale media in zee te gaan.
Ze zullen ook wel aandachtig hebben geluisterd naar wat Charles Chao zei over een ander terrein dat Siena in verband met Web exploreert: het ‘geloofwaardigheidssysteem’. Chao gaf toe dat er de afgelopen maanden misbruik is gemaakt van de microblog om sensationele en onjuiste geruchten te verspreiden die een negatieve impact hebben gehad. Als voorbeeld noemde hij de leugens, insinuaties en overdrijvingen die sommige gebruikers hadden gepost over de treinramp in juli in Wenzhou. Het is ook mogelijk dat hij de kwestie van het Rode Kruis in het achterhoofd had: een jonge vrouw had beelden van haar extreme luxeleventje verspreid en zicht voorgedaan als iemand van de hulporganisatie. Het gevolg is dat liefdadigheidsinstellingen nu nog, nadat ze is ontmaskerd en zich heeft verontschuldigd, moeten worstelen om het vertrouwen van het publiek terug te winnen.
Met een ‘geloofwaardigheidssysteem’ wil Weibo mensen opsporen die opzettelijk en met negatieve bedoelingen geruchten verspreiden. Het moet een procedure worden die je kunt vergelijken met die van Taobao, de website voor e-commerce die ook de betrouwbaarheid van zijn klanten natrekt. De ceo van Sina vindt dat Weibo de autoriteiten kan helpen om de mening van de bevolking te peilen en om het land beter te besturen of om corruptie en misbruik te bestrijden en hij wil dat graag zo houden. Dat kan als de microblogs niet op een verkeerde manier worden ingezet die ambtenaren juist belet om hun werk te doen of te verbeteren.
De China Digital Media Summit , dat vorig jaar voor het eerst werd georganiseerd, is een initiatief van AdChina en CBN. Dit zijn grote bedrijven actief in de reclame en de media. CBN is een dochter van Shanghai Media Group, de op een na grootste media- groep in China. Dit soort particuliere bedrijven werkt regelmatig goed samen met staatsbedrijven. Zo heeft CBN een band met CNTV, de digitale staatstelevisie.
Bronnen: AdChina.com, SCMP en China Daily
Zoals altijd, prachtig artikel, Thanks.
Hoe bedoel je: ” Als voorbeeld noemde hij de leugens, insinuaties en overdrijvingen die sommige gebruikers hadden gepost over de treinramp in juli in Wenzhou” ?
D eofficiele berichtgeving was een toonbeeld van cover up. En meer en meer is aan het licht gebracht net dank zij weibo etc.
Het is beter om als voorbeeld de mensen in Dalian te nemen die dankzij de nieuwe media grote stadsrampen hebben kunnen voorkomen.
dus pracht van een artikel.
Wat is er niet prachtig aan, dat de informatie omtrent weibo juist is ?
Je hebt wel gelijk.
Maar als je met Chinezen over internet praat, zullen ze al snel toegeven dat ze facebook, twitter en google zouden willen hebben.
Hebt ge al eens in de USA gezien hoeveel daar gecensureerd wordt, en hoeveel mensen dat daar niet worden opgesloten omdat ze protesteren.
Ze zijn meer dan gelukkig met hun fenomeen Weibo, voor twitter en Facebook wordt daar echt geen traan gelaten.
’t zal bv anders zijn moest Apple plots verboden worden, dan pas worden ze zot.
Nee nee 80% a 90% van de Chinezen zijn redelijk gelukkig dankzij de economische groei onder leiding van de CCP met of zonder Facebook of Twitter.