Elektronische publicaties stegen het afgelopen jaren met 55 % en meer dan de helft van de internetgebruikers lezen boeken en publicates online. Voeg daarbij de duizelingwekkende groei van de gsm’s die op internet gaan plus de doorbraak van de e-readers en sommigen vragen zich na enkele spectaculaire falingen van boekenwinkels af of het gedrukte boek nog een toekomst heeft.
Volgens officiële cijfers groeide China’s digitale publicatienijverheid vorig jaar met 55 % tot 79 miljard yuan, waardoor voor het eerst het inkomen van de digitale deze van gedrukte publicaties oversteeg. Nu is het wel zo dat China een brede definitie van elektronische publicaties hanteert: daarbij behoort ook inkomen van online games en online adverteren, wat in vele andere landen niet het geval is. Van de 79 miljard kwam 31 miljard van gsm’s (muziek, games, foto’s, lezen), 25 miljard van online games en 20 miljard van online advertenties. Het inkomen van elektronische boeken vertegenwoordigt hier maar 1,4 miljard yuan en deze van digitale tijdschriften 600 miljoen. De sector zit echter voornamelijk in de lift door gsm’s die nu ook op internet kunnen. Het aantal daarvan groeide duizelingwekkend aan van 34 miljoen zes maanden geleden tot 277 miljoen nu, een derde reeds van het totale aantal gsm’s. Studenten met weinig inkomen en boeren die geen computers kunnen gebruiken, gaan het net op via hun gsm. Van zij die hun gsm gebruiken om op internet te gaan, beweert 75 % nieuws en romans te lezen via hun mobieltje. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de drie grote operatoren diensten in die zin ontwikkelen: China Mobile heeft bijvoorbeeld een overeenkomst met Shanda Literature. Voor de operatoren wordt het lezen de meest lucratieve dienst na het downloaden van muziek.
Deze elektronische boeken worden gelezen door een e-reader, maar de prijs daarvan is even duur als een netbook. Marktleider Hanvon, die 90 % van de markt controleert, verkocht vorig jaar 266.000 readers en hoopt er dit jaar 2 miljoen te slijten. Hanvon geeft 80 % van de winst aan contentproviders. Momenteel beschikt het over 100.000 titels in de collectie, die dit jaar nog opgedreven wordt naar 200.000. Ter vergelijking: Amazon.com biedt 500.000 titels. Hanvon zal dan ook de investeringen in content verdrievoudigen tot 30 miljoen yuan. Concurrent Shanda volgt Amazons model Kindle. De groei van de sector was vorig jaar zeven keer groter dan in 2007. En Display Research voorspelt dat China de grootste markt voor e-readers wordt voor 2015. Ook de iPad en de smartphones versterken het online lezen.
Boeken
De sector die met de handen in het haar zit, is uiteraard de boekensector. De helft van de onafhankelijke boekhandels moest het laatste decennium de deuren sluiten. In Peking ging in januari ’s lands grootste privéboekenwinkel Disanji dicht, in Kanton was er in juli de faling van Sanlian en in Shanghai sloot ‘Mingjun Bookstore and Scholar Books’ de deuren. Toch argumenteert de boekensector dat na de komst van de televisie ook de filmzalen zijn blijven bestaan. “Boekenwinkels kunnen niet overleven als ze de macht van het internet negeren”, aldus Guo Zhiying, manager van de Kantonese afdeling van de China National Publications Import and Export Corporation. “De vraag is hoe samenwerken”. Een andere uitdaging voor de boekenwinkels zijn de onlineboekenwinkels, die reeds instaan voor 10 % van alle boekenverkoop. Deze kunnen soms titels aanbieden aan de helft van de prijs in de traditionele boekenwinkel. “De webwinkels, die 30 % korting leveren op de gangbare prijs, zijn verantwoordelijk voor het verlies van 5 % bij de traditionele boekenwinkels”, aldus Liu Suli van Pekings Wansheng boekenwinkel. Hij vindt dat hij niet echt met deze winkels in prijs kan concurreren. Er zijn echter reeds 7 miljoen e-readers, Kindles of Samsung Papyrus op de markt.
Volgens Liu zijn deze gadgets goed voor jongeren, maar op termijn gaan zij teruggrijpen naar het boek. De strekking bij de goed functionerende boekenwinkels is er een multifunctionele ontmoetingsplaats van te maken waarbij internet beschikbaar is, boeken functioneel aangevuld worden door kunstwerken en waarbij de leden regelmatig uitgenodigd worden voor film- en andere voorstellingen met eveneens korting, aldus het recept van Huang Jieting, manager van Kantons Tangning Bookstore, die zweert bij diversiteit. Naast de innovatoren als Huang zijn er nog de traditionalisten als Chen Dingfang, eigenaar van Kantons tweede grootste Xooyouboekenwinkel, die zweert bij het traditioneel concept. Tussen beide bevindt zich Qu Huazhong van Red Leaf Bookstore, die vindt dat onlineboekenhandels nooit zo met klanten kunnen communiceren als hij. Hij droomt enkel zijn winkel te vergroten met een koffie/theeroom.
Bronnen: Beijing Review, China Daily