Wenzhou: het beloofde rapport is er

Het rapport over de treinramp in Wenzhou van juli dit jaar is gepubliceerd. Met de treinen zelf was er niets mis, de signalering was de zwakke plek, verantwoordelijken worden gestraft. De hogesnelheidslijnen blijven een topprioriteit. Veiligheid moet op de eerste plaats komen. Management en communicatie met het publiek moeten anders.
De botsing tussen twee hogesnelheidstreinen was volgens het onderzoek het gevolg van ontwerpfouten, slecht management en foute reacties op een blikseminslag. Er zijn na het ongeluk nog meer fouten gemaakt: het ministerie van de Spoorwegen en de spoorwegdienst van Shanghai handelden niet zoals het hoort bij de reddingswerken en bij het verstrekken van informatie. Op de zorgen van het publiek werden niet correct ingegaan en dit heeft de mensen kwaad gemaakt. De treinen zelf functioneerden goed en de bestuurders hebben geen fouten gemaakt (een van hen heeft het ongeluk niet overleefd). Het was de signalering ontworpen door het Beijing National Railway Research and Design Institute of Signals and Communication, een dochteronderneming van China Railway Signal and Communication Corp., die niet deugde. Bij dit bedrijf zijn allerlei slordigheden in de bedrijfsvoering en in de productie ontdekt. Dat hun producten waren aangekocht door het ministerie kwam doordat ambtenaren, onder wie een aantal hoog in de hiërarchie, de regels hadden overtreden die moeten gelden bij de openbare aanbieding en dat technische controles waren overgeslagen. Toen ten gevolge van een blikseminslag het plaatsbepalingssysteem was uitgevallen, reageerden de werknemers van de spoorwegdienst van Shanghai niet adequaat. Ten gevolge van die cumulatie van fouten is een hogesnelheidstrein op een stilstaande hogesnelheidstrein gebotst, een treinramp die 40 mensen het leven heeft gekost.
Er zijn door de CPC en de staatsadministratie interne straffen uitgesproken tegen 54 personen. Een aantal topmensen zijn ontslagen of gedegradeerd. Het is mogelijk dat er zwaardere straffen volgen voor een aantal onder hen. Justitie onderzoekt nu of er ook sprake is van criminele daden die om een gerechtelijke vervolging vragen. De eindeverantwoordelijkheid wordt gelegd bij de voormalige minister van Spoorwegen Liu Zhijun en een hoofdingenieur onder hem. Zij waren ruim voor het ongeluk ontslagen en er loopt tegen hen al maanden lang een onderzoek, o.a. wegens corruptie en verwaarlozen van de veiligheid. De opvolger van Liu, spoorwegminister Sheng Guangzu, moet een ernstige zelfkritiek maken, in zijn geval vooral voor de manier waarop het ministerie communiceert en het publiek tegemoet treedt. Sheng heeft ook beloofd dat de veiligheid op de eerste plaats zal komen in zijn beleid. De bedrijfsleider van China Railway Signal and Communication Corp, Ma Cheng, die ook een belangrijke verantwoordelijkheid had is inmiddels aan een hartaanval overleden.
Het onderzoeksrapport van 36.000 woorden, dat gepubliceerd werd op de website van het ministerie voor Veiligheid op het werk, probeert ook antwoord te geven op een aantal dringende vragen onder de bevolking. In de media was er gemeld dat het zoeken naar slachtoffers was gestopt na 8 uur, wat een storm van protest uitlokte, die vooral oplaaide toen er een kindje werd gered nog 21 uur na de botsing. Een woordvoerder had niet duidelijk gemaakt dat het maar om een beperkt deel van de scene ging waar echt geen enkel teken van leven meer was waargenomen. Niemand had ooit opdracht gegeven om op het grootste deel van het terrein het zoeken naar overlevenden te staken. Wat het begraven van puin betreft zegt het rapport dat het om een verouderde procedure ging, die werd teruggedraaid voor er belangrijk bewijsmateriaal was verdwenen.
Na de ramp is de gebrekkige signalering overal vervangen en zijn er snelheidsbeperkingen ingevoerd. De aanleg van nieuwe spoorwegen is onderbroken en er komen bezuinigingen op de investeringen (15% van het voorzien budget in 2012). Prestigeprojecten, zoals die door de voormalige minister werden gepromoot zijn van de baan. De regering benadrukt wel dat de verdere ontwikkeling van een veilig spoorwegnet voor hogesnelheidstreinen nodig en goed is. Er worden nu testritten uitgevoerd met een trein die de recordsnelheid van 500 km kan halen. De testritten dienen op dit moment nog om gegevens te verzamelen die van nut kunnen zijn voor het functioneren van het hsl-net in het algemeen.
Bronnen: BBC, China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *