Zondag is de aanleg begonnen van het derde deel van de spoorweg Sichuan – Tibet. Het traject tussen de steden Ya’an en Nyingchi.
Dit is het moeilijke en dure sluitstuk van het reusachtige project om een snelle en veilige verbinding tussen twee Chinese provincies tot stand te brengen. De Chinese leiders zeggen hiermee de eenheid van het land en de welvaart van zijn bevolking te beogen.
Uitdagingen
Het 1.000 km lange traject is het derde deel van de spoorweg die Sichuan met Tibet verbindt, een onderneming in handen van China State Railway Group Co., Ltd. De treinen van Ya’an naar Nyingchi zullen er, als het goed is, rijden met een snelheid tussen 120 tot 200 km per uur. Het nu gestarte segment dat de stad Ya’an in het westen van Sichuan verbindt met Nyingchi in het zuidoosten van Tibet zal naar verwachting vele uitdagingen opleveren en met 34 miljard euro veruit het duurste gedeelte om aan te leggen zijn van de hele spoorweg. Het terrein is ruw, met een complexe geologie en de klimaatomstandigheden op 3.000 meter boven de zeespiegel zijn er hard. Ingenieurs, arbeiders en economen moeten dan rekening houden met het risico van ziekten, ongevallen, technische tegenslagen. Premier Li Keqiang vraagt om ‘prioriteit te geven aan de veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van het project. Daarbij is het specifiek nodig te denken aan preventiemaatregelen in verband met de Covid-19 epidemie’. Een groot aandachtspunt is de ecologische kwetsbaarheid van de omgeving: het milieu van Tibet en Sichuan is belangrijk voor dat van heel China en de omliggende regio, ook voor het onderzoek en voor het toerisme. President Xi Jinping heeft erop aangedrongen dat de constructie op ‘een wetenschappelijke, veilige en milieuvriendelijke manier’ wordt uitgevoerd.
Reistijd
Het bouwproject dat nu is gestart moet dus het sluitstuk worden van de spoorweg die Sichuan met Tibet verbindt. Het stuk van Chengdu naar Ya’an is al klaar en operationeel sinds december 2018. Met de aanleg van het stuk van Lhasa naar Nyingchi is vijf jaar geleden begonnen en het werk vordert gestaag. Er zijn daar intussen vele bruggen en tunnels gebouwd. Als de hele verbinding Sichuan – Tibet af is zal het 13 uur vragen om met de trein van Chengdu naar Lhasa, de hoofdsteden, te reizen, over een afstand van 1.700 km. Nu is de reistijd over land nog bijna drie dagen. Met het vliegtuig van Sichuan naar Tibet reizen (een paar uur) is duurder, minder duurzaam en ongezond (vanwege de plotse confrontatie met hoogteverschillen), en toeristisch niet zo aantrekkelijk omdat je de uitzichten over het wisselende landschap mist.
Context
Het hele project zou tot 40 miljard euro kunnen kosten en de afwerking ervan is een groot onderdeel van het 14e Vijfjarenplan. Het past in de plannen om Tibet te verbinden met andere delen van China. Een bestaande spoorweg Qinghai-Tibet, met 2.000 km lengt en een totale reistijd van 21 uur, doet dat al sinds 2006, maar het kan nog beter. Er komt naast de spoorweg van Sichuan naar Tibet ook een spoorweg van Nepal naar Tibet en een dry port (een inlandse terminal, over de weg of het spoor verbonden met een zeehaven).
Motieven?
Indiase nationalisten zien de bouwwoede vlak bij de grenzen met Nepal en India zelf met argusogen aan. Volgelingen van de dalai lama beweren dat dit alles een manier is om meer leden van de Han, de grootste bevolkingsgroep van China naar Tibet te krijgen en de Tibetaanse cultuur te ondermijnen. Voor de CPC en de regering is de verbinding van Tibet met de andere Chinese regio’s de manier om Tibet, met respect voor zijn beschermde cultuur en natuur, te moderniseren en om er de armoede verder te bestrijden. De eenheid van China, de solidariteit tussen de bevolkingsgroepen en de stabiliteit in de grensregio’s is daarbij gebaat. Volgens de Chinese autoriteiten is het succes van deze opdracht vrij zeker omdat ‘het Chinese socialistische systeem de nodige middelen kan concentreren om dingen gedaan te krijgen’ en te letten op de belangrijkste prioriteiten. Vicepremier Liu He, een lid van het Politiek Bureau van de CPC, kondigde het begin van het Ya’an-Nyingchi project aan tijdens een videoconferentie die op drie locaties werd gestreamd.
Xinhua, Indian Express, CNBC.com, tibetan review, tibettravel.org, Wikipedia,