Een langverwacht wetsontwerp belooft de privésector in China betere bescherming en een ondernemingsvriendelijker klimaat.
Vorige week is een wetsontwerp gepubliceerd betreffende de promotie van privéondernemingen. Het ontwerp was al enige tijd aangekondigd, maar sommige experts leggen de band tussen de bekendmaking nu en de diverse maatregelen die de regering neemt om de vertragende economische groei te ondersteunen.
In een gezamenlijke verklaring zeggen de National Development and Reform Commission en het ministerie van Justitie dat de nieuwe wet systematisch de uitdagingen van de sector wil aanpakken om te komen tot een stabiel, eerlijk, transparant en voorspelbaar ondernemingsklimaat.
‘Werk, innovatie en ondernemingszin moeten erkend worden’
Het wetsontwerp vertrekt van de vaststelling dat de privésector een belangrijk deel is van de socialistische markteconomie en een belangrijke motor voor de modernisering van China. ‘Werk, innovatie en ondernemingszin moeten erkend worden’ zegt de verklaring.
Privé-investeringen zijn belangrijk omdat ze zorgen voor meer dan de helft van de belastingen op de bedrijfswinst en voor 80% van de tewerkstelling in de steden. Maar ze zijn dit jaar licht gedaald tegenover vorig jaar. Als percentage van alle investeringen in vaste activa vielen ze in augustus terug op 51%, te vergelijken met de 59,15% van pre-covid augustus 2019.
Beschermen van economische rechten en belangen.
In 77 artikelen behandelt het ontwerp maatregelen voor eerlijke concurrentie, het verbeteren van de financierings- en investeringsmogelijkheden, de deelname van de privésector in wetenschappelijke en technologische projecten, en last but not least het beter beschermen van hun economische rechten en belangen.
Hier zijn de volgens South China Morning Post meest opvallende concrete plannen.
Het ontwerp wil tegemoetkomen aan de klachten van privéondernemers die een betere bescherming van hun private bezittingen en hun persoonsrechten willen en een rem op onterechte strafrechtelijke onderzoeken. Rechtbanken en onderzoeksrechters moeten een duidelijk onderscheid maken tussen economische betwistingen en economische misdrijven en alleen bewezen economische misdrijven bestraffen. Wanneer er beslag gelegd wordt bij privébedrijven moet er duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de activa van het bedrijf en het privaat fortuin van de eigenaar. In beslag genomen activa moeten in goede staat gehouden worden.
Deze artikels spelen ongetwijfeld in op recente berichten over lokale overheden met grote financiële problemen die hun rekeningen aan privébedrijven niet betalen en/of met alle mogelijke wettige of onwettige middelen geld proberen afpersen van privébedrijven. of privéondernemers
Meer ten gronde willen ze de privéondernemers gerust stellen dat er stabiliteit komt nadat de privésector de voorbije drie jaar geleden heeft onder covid-19 en daarnaast door diverse nieuwe regels. Voorbeelden zijn de nieuwe regels voor de veiligheid van het internet die grote internetbedrijven tot belangrijke reorganisaties en investeringen dwongen. Kleinere bedrijven werden het slachtoffer van het abrupt sterk inperken van commerciële naschoolse bijlessen.
Om een gemakkelijker financiering van de privésector te voorzien moedigt het wetsontwerp financiële instellingen aan om meer risico’s te nemen op leningen; ze kunnen meer reserves voor niet terugbetaalde kredieten voorzien en bedrijven niet langer verplichten tot een audit om een krediet te kunnen krijgen.
Verder zullen solide privébedrijven gemakkelijker aandelen op de beurs of obligaties mogen uitgeven.
Ontwerp gaat niet ver genoeg?
Het wetsontwerp dat nu voorligt voor commentaar van het publiek is goedgekeurd door het Vast Comité van het Nationaal Volkscongres, het parlement. Tot 8 november heeft het publiek de kans om commentaar op het ontwerp te geven en voorstellen te doen. De definitieve versie zal normaal voorgelegd worden aan de jaarlijkse voltallige bijeenkomst van het parlement in maart 2025.
South China Morning Post geeft ook commentaar van Tang Dajie, hoofdonderzoeker bij het China Enterprise Institute, een denktank in Beijing de belangen van de privésector verwoordt. .
Tang betreurt dat er geen specifieke verplichtingen opgenomen worden voor bepaalde ministeries. Hij denkt bijvoorbeeld aan een verplichting om minstens 30% van alle openbare aankopen toe te wijzen aan kleine of middelgrote privébedrijven. Hij vindt ook dat de wet onnodig veeleisend is omdat ze privébedrijven verplicht ethisch en integer te werken. Hij zou ook graag zien dat bij de beoordeling van lokale overheden rekening gehouden wordt met hun steun aan de privésector . Verder wil hij ook veel strengere straffen voor het online opruien van het publiek tegen een privébedrijf.
Bron: South China Morning Post