Twee sites zijn aan elkaar gewaagd om China’s leidende site inzake videosharing te worden. Zowel het in Shanghai gevestigde Tudou als Pekings Yukou hebben elk hun specifieke karakteristieken. We bekijken het gevecht om de videomiljarden van naderbij.
De race startte in 2005. Nadat Google het verlieslatende ‘YouTube’ had opgekocht voor 1,65 miljard $ ontstonden in China meer dan honderd navolgelingen. Er schieten er nog maar enkelen van over, maar de wedstrijd is eigenlijk herleid tot twee sites die gelijk opgaan. Tudou (Chinees voor aardappel) werd in april 2005 opgericht door Gary Wang en de Nederlander Marc Van der Chijs, die mekaar kenden van bij Bertelsmann. Zoals ‘YouTube’ was Tudou eerst gericht op amateurvideo’s. Ze kregen vlug de steun van venturekapitaal achter zich en begin 2008 had Tudou 85 miljoen $ bijeen. Bij de anderen ging het ook in de eerste plaats om amateurvideo’s , maar later kwam gepirateerd materiaal en erotiek. Kijkers konden films zien die in de zalen getoond werden. Tegen eind 2008 bezochten 238 miljoen internetgebruikers of 80 % de videosharingsites. De nijverheid begon zich te consolideren in 2007, vooral door de hoge kost van de benodigde bandbreedte. Enkel de spelers met solide steun overleefden, zoals ku6.com, 6.cn, 56.com, and Youku.
Van Tudous belagers bleek Youku het meest ernstig. Youku was opgericht door Victor Koo, een ex-voorzitter van China’s tweede grootste portaalsite, Sohu. Youku had ook 70 miljoen $ achter zich, maar bracht de verbruikers een andere inhoud. Youku focuste vooral op professionele inhoud die aangeleverd werd door afspraken met talrijke televisiestations en productiehuizen. Deze sector is vrij gefragmenteerd in China en het is niet moeilijk om deze te overtuigen om een partneriaat aan te gaan, aldus Koo, die ook wijst op het feit dat thuisvideo in China nog maar een paar jaar oud is en hot, terwijl video in de Verenigde Staten toch reeds een geschiedenis heeft van 10 tot 20 jaar. Tegen eind 2008 had Yukou akkoorden met 79 % van de 1000 film- en productiehuizen. Het betaalt hen een som voor het aanbieden van hun materiaal. Anderzijds investeerde Youku sterk in infrastructuur. Tegen eind 2008 bezochten 23 miljoen internauten dagelijks de site; het maandelijks cijfer bedroeg 150 miljoen. Een rapport uit maart 2008 wees uit dat Youku reeds 37 % marktaandeel had en Tudou op de tweede plaats had teruggedrongen met 32% .
Als reactie op het succes van Youku besloot Tudou ook professionele inhoud in het aanbod op te nemen en de bandbreedte werd eveneens verbeterd. Beide groten introduceerden publiciteit in 2008, zowel van Chinese als internationale merken. Volgens insiders kost de werking 1 tot 2 miljoen $ per maand. Dan kwam de sterkere concurrentie in de telecomsector, die de kost van de bandbreedte tot 65 % deed dalen, wat vooral Tudou goed uitkwam bij hun upgrade. Momenteel hebben beiden een gelijk marktaandeel. Tudou schijnt het meest succesvol in het aantrekken van adverteerders. Dit groeide met 40 % de afgelopen maanden, maar volgens anderen blijft de basis toch zwak. Dagelijks wordt één Petabyte naar miljoenen bezoekers verstuurd. Youku zou inzake cash niet sterk staan door de zware kost voor het netwerk toen dit nog duur was. Er wordt zelfs gezegd dat Youku zijn lot zou verbinden met de leidende portaalsite Sina, die een beperkt gedeelte videosharing heeft. De kleinere rivaal Ku6 werd reeds verworven door Shanda, leider inzake online games. Het is uitkijken naar de volgende etappe in de strijd tussen beide groten. Feit is dat Chinezen langer naar deze sites kijken dan westerlingen: terwijl deze laatsten het maximaal 10 minuten uitzingen, verslinden de Chinezen hele films.
Bron: Wikipedia, “Asia Times” artikel van Sherman Ho co-auteur van het boek, Red Wired: China’s Internet Revolution