De Chinese vliegtuigmaatschappijen liggen qua het aanbieden van wifi tijdens de vluchten achter op het buitenland. Toch verwacht Shareco dat internet op het vliegtuig verzorgt voor Hainan Airlines, dat China klaar is om wifi tijdens een vlucht te kunnen gaan gebruiken.
Tot voor kort was de vliegtuigcabine een van de weinige eilanden waar geen internet beschikbaar was. De laatste jaren kwam ook daar verandering in zij het dat internet op vliegtuigen nog lang niet standaard is. In november kocht HNA-groep filiaal Shareco Technologies een 34,9% aandeel in Global Eagle Entertainment (GEE) waardoor Shareco de grootste aandeelhouder wordt van GEE. GEE is wereldwijd de derde grootser provider van internet in vliegtuigen, de grootste provider en verdeler van ontspanningscontent tijdens de vlucht en de grootste operator van communicatie via maritieme satellieten.
CEO Brooks Pan van Shareco verwacht dat nu de tijd rijp is voor een snelle uitbreiding van wifi en internet tijdens de vlucht. De grote Chinese luchtvaartmaatschappijen waarbij China Eastern Airlines, China Southern Airlines en Air China kregen al een vergunning om wifi uit te testen tijdens hun vluchten. China Eastern biedt momenteel 300 vluchten per week met internet aan. Al in mei 2015 kregen 5 vliegtuigmaatschappijen de toelating om Internet op meer dan 40 toestellen aan te bieden door toegang via satellieten. Eind 2016 beschikte China Eastern over 50 vliegtuigen met wifi. Toch blijken de Chinese maatschappijen vooralsnog in vergelijking met andere landen nog in een testfase.
Pan beweert dat 70 % van de wereldwijde vloot vliegtuigen de diensten aanbiedt tijdens de vlucht terwijl dit percentage in China amper 2 % bedraagt. Het marktpotentieel is echter groot want uit een steekproef in juli door Honeywell blijkt dat 84 % van de ondervraagden over een gelijkaardige verbinding hoopt te kunnen beschikken als thuis of op kantoor en dit zelfs met videostreaming. Finnair beloofde in juli dat het wifi zou beginnen installeren op de Airbus lange afstandsvluchten en hoopte er klaar mee te zijn in mei 2017.
Hindernissen
Pan legt verder uit dat er twee hindernissen zijn om wifi op de vliegtuigen te krijgen. Vooreerst bestaat er een verbod om de smartphone te gebruiken tijdens de vlucht en ook beschikken de satellieten maar over een beperkte bandbreedte. Aan de satellieten kan weinig gedaan worden dan gewacht op krachtiger satellieten en Pan weet dat binnen twee tot drie jaar een aantal satellieten zullen vervangen worden. De nieuwe satellieten zullen over meer bandbreedte beschikken hoewel de Chinese in vergelijking met Amerikaanse nog achter zullen liggen. Wat het verbod op smartphones betreft, kunnen enkel tablet of laptops gebruikt worden om in Chinese vluchten op Internet te gaan. Hoewel er in zijn ogen nog een technologische kloof is met het buitenland, toch blijft hij optimistisch vooral qua het zakenmodel. De meeste buitenlandse maatschappijen rekenen geld aan voor hun internetdiensten terwijl bij de Chinese maatschappijen de basisdienst gratis is en de meer gesofistikeerde betalend. Bij Finnair kost een uur internet 5 euro of 15 euro gedurende de gehele vlucht. Shareco is van plan om op 5 jaar tijd 800 vliegtuigen uit te rusten met wifi op het vliegtuig.
Global Times