Wordt Hainan de eerste Chinese vrijhaven?

De twee jaar geleden te Hainan gelanceerde vrijhandelszone als pilot is een succes. Nu is het de bedoeling om ook tot een vrijhaven te komen. De ontwikkeling van medische apparatuur en medisch toerisme is een middel ter ontwikkeling van het eiland. Ook wordt gepleit voor een nul heffing op verbruiksproducten en een beter gebruik van de hulpbronnen.

Het was op 13 april 2018 dat Xi Jinping aankondigde dat Hainan de nieuwste vrijhandelszone in China zou worden met in het perspectief om zich te ontwikkelen tot de eerste Chinese vrijhaven. Enkel in de hoofdstad Haikou werden sindsdien 893 projecten gelanceerd met een totale investering van 484 miljard yuan. Dit jaar werden al 100 nieuwe projecten ondertekend. Volgens directeur generaal Tang Wenhong van de vrijhandelszone werd 97% van het actieplan dat in het begin voorop gesteld werd, uitgevoerd.

In 2019 heeft het eiland voorts partnerschappen voor handel in diensten afgesloten met 123 landen en regio’s. De vier grote boekhoudfirma’s PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, KPMG en Deloitte hebben allen kantoren geopend in Haikou. Ook AI-firma iFlytech heeft er een filiaal. Hainan maakt het hof voor investeerders in verzekeringen, bouw, maritiem vervoer en voertuigen op nieuwe energie. Het heeft een online platform waar 20 zakelijke procedures kunnen worden afgehandeld. Dit heeft er toe geleid dat de inklaringstijd van twee dagen tot twee uren werd verminderd. H986 X-Ray machines kunnen grote containers scannen zonder hen te moeten openen en dit verminderde de inspectietijd met 70 %, aldus douanier Yu Ke.

Medisch

Lecheng International International Medical Tourism Pilot Zone

Sinds lang trekt het exotisch eiland Russische toeristen aan die zich willen laten verzorgen. De ontwikkeling van de medische sector is dan ook een as in de toekomstige ontwikkeling. In 2013 werd daartoe al een geneeskundig toeristische pilootzone opgezet. Op 10 april werd in deze Lecheng International Medical Tourism Pilot Zone een tentoonstelling gehouden waarbij 300 soorten medische apparaten werden geëxposeerd.

Vorig jaar vaardigde Hainan nieuwe maatregelen uit om het eiland meer te openen voor internationale geneeskunde. Gouverneur Shen Xiaoming merkte in september 2019 op dat nog altijd 600.000 Chinezen naar het buitenland trekken om zich te laten verzorgen. Met de versoepeling hoopt hij dit potentieel aan te spreken om zich in eigen land te laten behandelen. De pilootzone ontving al 75.000 medische toeristen wat 640 miljoen yuan opbracht. Bewoners uit 59 landen kunnen gedurende 30 dagen op Hainan verblijven zonder visum. In 2019 ontving het 1,44 miljoen binnenlandse toeristen.

Suggesties

Werken in serre

2020 was volgens plan uit december het eerste jaar dat met de uitbouw van de vrijhaven zou begonnen worden. De coronacrisis heeft echter een onmiddellijke weerslag op de te onderzoeken sectoren toerisme, gezondheidszorg en expo’s. We volgen professor Chi Fulin die het China Institute for Reform and Development (CIRD) leidt voor de remedies die Hainan hoort te volgen om succesvol te zijn. Hij vindt dat na tien jaar taksvrije zone de positieve gevolgen nog niet volledig zijn door het belastingsysteem. Hij vraagt de wet over de Hainan Free Trade Port zo vlug mogelijk te publiceren zodat Hainan zelf regelingen kan uitvaardigen. Chi pleit om de uitgaven voor gezondheidszorg in de begroting tegen 2025 te verhogen tot 10%. Voorts suggereert hij een nultarief op consumptiegoederen en een beter gebruik van de hulpbronnen. Voorlopig bedroeg het bnp/inwoner maar één vierde van dit in Guangdong. De economische dichtheid langs de kustlijn bedroeg maar 15% van die in Guangdong. Prof Chi Fulin vraagt het eiland éénvormig te behandelen als één grote stad. Als het eiland benzinewagens uit faseert tegen 2025, zou dit een cumulatieve investering van 25 miljard nodig maken in opladingsapparatuur. Om het onderwijs op het niveau van meer ontwikkelde delen van China te krijgen, is nog 80 miljard bijkomend nodig. Dit kan misschien gefinancierd worden met overheidsobligaties.

Bron: Beijing Review

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *