De VS-zakenkrant Wall Street Journal (WSJ) zegt jaloers te zijn op de Chinese smartphonecultuur, China produceert niet enkel goedkope smartphones, van de 649 miljoen internetters zijn er 86% online via hun smartphone en het artikel somt verschillende manieren op waardoor de Chinese smartphones meer mogelijkheden bieden dan de Amerikaanse.
Toegegeven zegt de WSJ, Facebook is in China niet toegankelijk en censoren zijn op het net actief, maar langs de positieve kant ziet de zakenkrant diverse lessen die de Amerikanen kunnen trekken van de Chinese collega’s. Vooreerst fungeren de chattoepassingen als een microkosmos waarin letterlijk miljoen applicaties gedijen: Het gaat niet enkel om je sociale contacten om te vertellen dat je te laat bent op de afspraak. Het staat in verbinding met de GPS, laat toe te gamen, liedjes te spelen, een taxi te roepen, iets te bestellen, te betalen…je noemt het maar. Omdat WeChat bestaat voor alle platformen, vermijd je het gesukkel in een bepaald systeem gevangen te zitten zoals Apple’s iMessage or Google’s Hangouts.
Ten tweede zijn de smartphones echte portemonnees. Met WeChat dat gelinkt is aan een bank- of kredietkaart kan je zo betalen: je hoeft enkel verbonden te zijn met de account van de verkoper die je wenst te betalen. In de VS is het nog niet mogelijk te betalen met Facebook Messenger, zij het dat daaraan gewerkt wordt. WeChat heeft daarnaast Alibaba als concurrent en geheel het e-commerce imperium dat daarmee verbonden is, met het eigen betaalsysteem Alipay. Met dit systeem kan je zowel de huur betalen, facturen, vrienden, reisjes of een lening afsluiten.
De Wall Street Journal staat er versteld van dat de Chinese collega’s elk jaar van smartphone wisselen. WSJ ziet het in de VS nog niet zo snel gebeuren dat zoals Xiaomi elke week een nieuwe gratis update uitstuurt van hun MIUI-operating system en dit na kritiek of voorstellen van de gebruikers. Zo kan je wanneer de Xiaomi gesloten is gewoon op de home-knop drukken om een flash-licht in werking te stellen. Tenslotte zijn de GSM,s heuse TV’s geworden. Mediadiensten zoals Youku Tudou, iQiyi en Tencent Video staan toe gratis de laatste films te zien, weliswaar met reclame. Als je betaalt, verdwijnt de publiciteit. Deze online videodiensten produceren nu zelfs 360 graden virtuele realiteit shows aangepast voor mobieltjes. Tot daar de verwondering van de Wall Street Journal.
India
De inkt van het artikel was nauwelijks droog of Gartner komt met het nieuws dat ’s wereld grootste markt voor de toestellen tijdens het tweede kwartaal voor het eerst achteruit ging, namelijk met 4 % op jaarbasis. Toch staat China nog altijd in voor 30 % van de wereldwijd verkochte smartphones. Gezien de thuismarkt verzadigd lijkt, is het dus geen wonder dat de vijf grootste Chinese producenten elk op hun manier zich gaan richten op India waarvan ze geloven dat dit land het komende El Dorado wordt van de smartphoneproducenten. Volgens IDC werden tijdens het tweede kwartaal al 26 miljoen smartphones naar India verstuurd en dat is al 44% meer dan de 18,4 miljoen gedurende dezelfde periode vorig jaar. De Chinese producenten mikken vooral op het segment van 4G-telefoons tussen 100 en 150 dollar, een segment dat door de Indische en internationale verkopers verwaarloosd wordt.
Bronnen: WSJ, en.ce.cn