De stad Wuhan die in 3 delen gescheiden is door water, wil terug de boot inschakelen om de verkeersopstoppingen te omzeilen. Daardoor is de boot bijna dubbel zo snel als bustransport.
De Yangtze en bijrivier Hanshui scheiden de drie delen van de stad Wuhan, die daarbij nog 166 meren telt. Feit is dat het wegvoervoer er net als in andere grote Chinese steden traag verloopt: de bussen rijden nauwelijks aan 15 km per uur. Transport per boot kan echter 25 tot 30 km per uur halen. Dit is de reden waarom een beoordelingscomité het licht op groen heeft gezet voor het herlanceren van stadsvervoer per boot. Er komen tien lijnen met een totale lengte van 149 km die het stadscentrum verbinden met de vier perifere districten. Er worden 19 aanlegplaatsen voorzien en het systeem zal ook beschikken over een taxidienst en luxeboten voor toeristen. Boten zijn ook efficiënter inzake energie, aldus nog de evaluatie. Naar verluidt koesteren nog drie andere steden –Shanghai, Nanjing en Hangzhou- plannen om terug te keren naar watertransport, zodat de wegopstoppingen omzeild worden .