Door de geplande baggerwerken van de Yangtze en het inkorten van de vaartijd naar Shanghai, waarbij overslag in Shanghai niet meer nodig zou zijn, hoopt de binnenhaven Wuhan van groter belang te worden voor de scheepsvaart .
Wuhan ligt in Centraal-China langs de Yangtze. De regering plant 43 miljard yuan uit te trekken voor baggerwerken. Daardoor kunnen vanaf 2013 vrachtschepen van 10.000 ton doodgewicht gedurende het gehele jaar niet enkel op de rivier varen, maar ook verder op de oceaan. Momenteel is enkel verkeer mogelijk gedurende acht maanden en ook wordt vracht van kleine schepen op grote overgeladen in Shanghai. De regering voorspelt dat het vrachttonnage op de Yangtze zo kan stijgen van 1,2 miljard ton vorig jaar naar 1,8 miljard ton in 2018. Toch zijn sommige waarnemers sceptisch dat Shanghai zou links kunnen worden gelaten voor oceaanverkeer. Met 50 aanlegplaatsen heeft de Yangshandiepzeehaven alle ruimte voor overslag, want het is zuiniger als de vracht van kleinere rivierschepen daar kan overgeladen op grote, aldus een analist. Volgend jaar kan Yangshan 15 miljoen 20-voetcontainers aan. Andere analisten menen dat het voor 10.000 dgt-schepen, die 650 containers bevatten, goedkoper is rechtstreeks door te varen naar Azië zonder Shanghai aan te doen.
Hubei, waarvan Wuhan de hoofdstad is, heeft Japanse auto-onderdelen nodig voor zijn autonijverheid: bijgevolg is de markt groot voor schepen die rechtstreeks uit Japan komen. Overigens is de vaartijd tussen Shanghai en Wuhan reeds gereduceerd van zeven tot twee dagen. Wuhans haven kreeg dit jaar reeds 44 % meer containers binnen, waardoor het de tweede snelst stijgende is van China’s 84 voornaamste havens.
Wuhans bestuur heeft een investeringsplan op lange termijn van 29 miljard yuan om de haven te ontwikkelen. Wanneer dit plan uitgevoerd zal zijn, zullen er 88 bijkomende aanlegplaatsen zijn met een extra jaarcapaciteit van 56 miljoen ton cargo en 3,3 miljoen TEU containers evenals 143 km nieuwe wegen en 67 km nieuw spoor. Eind volgend jaar zal Wuhans haven cargo aankunnen van 600 ton. Een groep uit Hong Kong heeft 85 pct van Wuhans haven. De vice-directeur van deze PYI-groep beweert dat van de 200 havens langs de Yangtze er maar 24 een voldoende schaal hebben om rendabel te zijn. De groep heeft aandelen in zes ervan: Yangkou, Nantong, Jiaxing, Yichang, Jiangyin en Wuhan.
Lees ook septembernummer van ‘China Vandaag’ met dossier “Centraal-China”