Al meer dan een jaar nu rijden er vrachttreinen tussen Xiamen en Europa via Chengdu en Kazachstan. Xiamen biedt zich aan als de hub die goederen uit landen langs de maritieme route via de trein Europa laat bereiken en omgekeerd.
Op 16 augustus 2015 vertrok uit Haicang (Xiamen) de eerste vrachttrein met Chinese waren naar Europa via Chengdu. 10 dagen later kwam hij aan in Lodz vanwaar de trein op 26 augustus terug naar China vertrok geladen met landbouw- en nevenproducten. Gedurende het eerste jaar liepen er 49 treinen met 1365 wagons met in totaal 20125 ton goederen. Nadat er eerst een trein per week reed, rijden er sinds dit jaar twee.
De goederen die in eerste instantie via de treinen geleverd werden waren kleding en schoenen, elektrische producten en kleinere goederen gemaakt in Fujian. Het duurde niet lang of ook ondernemingen uit Guangdong, Jiangxi en Zhejiang sprongen letterlijk en figuurlijk op de trein. Al na een maand hoefden de treinen niet leeg terug te keren maar waren geladen met diverse dranken, koekjes, melkpoeder e.a. Tot 7 augustus dit jaar voerden de treinen voor 600 miljoen yuan in en uit.
In april werd de dienstverlening uitgebreid naar Kaohsiung (Taiwan) en langs de andere kant naar twee terminals in Nuernberg en Tilburg. De kosten van het vrachtvervoer bedraagt een vijfde van luchttransport en 20 dagen worden uitgespaard in vergelijking met maritiem transport. Aangespoord door de opening van een vrijhandelszone in Xiamen gingen er al een twintigtal winkels open die de Europese goederen verkopen aan de bewoners van Xiamen en omgeving.
Xiamen beschouwt zichzelf als de enige plaats die naadloos de maritieme zijderoute verbindt met de zijderoute over land. Meer goederen uit Taiwan en uit landen van ASEAN zullen zo Europa bereiken. Overigens zal de spoorwegverbinding doorgetrokken worden in die Zuidoost-Aziatische landen wat gunstig zal zijn bv. voor halal voedsel dat komt uit gebieden met een Islam-bevolking. Ook een offline en online verhandelingsplatform wordt overwogen.
Bron: en.ce.cn