Xian wil moderne logistieke hub uitbouwen

Xian is niet tevreden met het herkauwen van zijn historische rol als startplaats voor de zijderoute. De stad wil zich uitbouwen als een hedendaagse binnenhaven en daartoe wordt op een gebied van 44 km2 het International Trade and Logistics Park uitgebouwd dat al talrijke initiatieven telt.

xianrailconterm

Opening spoorwegterminal voor containers in 2010


De 3300 jaar oude stad behoorde van de eerste eeuw voor Christus tot in 800 tot een van de belangrijkste handelscentra in de wereld. Edelstenen uit Afghanistan, glaswaren uit Europa, fruit en specerijen uit Perzië werden er geruild voor zijde en porselein. In plaats van via schepen werden deze goederen op de rug van de kameel vervoerd. Xian ligt echter niet aan de kust, maar in het binnenland op 1300 km van Shanghai, 1200 km van zeehaven Qingdao en 1100 van Beijing/Tianjin. Het idee ontstond om opnieuw een handels-hub te worden, zij het in het binnenland. De regering steunt het voornemen van 3 steden om zich uit te bouwen als handels hub in het westen: namelijk naast Xian ook Chongqing en Chengdu.
Xian is al met een super snelle treinlijn die er 4u30 over doet, verbonden met Beijing maar de verbindingen reiken tot in Xinjiang en verder Kazahkstan en Rusland. Qua luchtvaart behoort de luchthaven al tot China’s top 10. In 2012 behandelde deze 23 miljoen passagiers, het dubbele van in 2008 en in juni werd nog een lijn naar Helsinki geopend. Alles bijeen een goede basis voor het geplande International Trade and Logistics Park. Deel daarvan is het Railway Container Center Station dat 600 miljoen kostte en functioneel is sinds juli 2010. Daarnaast ligt een douanezone waar bedrijven van een gunstig fiscaal regime kunnen genieten. Zo heeft Tata Steel er zijn
De vrijhandelszone

De vrijhandelszone


distributiecentrum voor gespecialiseerd staal in West-China, dat verantwoordelijk is voor 40 % van China’s luchtvaartindustrie . Zes miljard yuan was het record qua kosten van de bouw voor het handels- en tentoonstellingscentrum. De Midwest Commodity Exchange Center een toekomstige beurs voor metalen en steenkool wordt ook nog gepland en deze gaat 3 miljard kosten. In de nabijheid ligt eveneens nog het grootste boek- en publicatie verspreidingscentrum in Noordwest China. Dit is een 300 miljoen kostend project van een onderneming uit Singapore en een firma uit buurprovincie Shanxi. Ondertussen worden de auto- en spoorverbindingen met Xians stadscentrum verbeterd. Kortom de uitbouw van het binnenhaven die nauwelijks 5 jaar geleden startte, is in volle schwung.
Bron Volksdagblad
 
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *