Xiaomi in de aanval met eigen EV, NIO met eigen chip

Smartphone producent Xiaomi heeft afgelopen week haar eerste EV SU7 voorgesteld. CEO Lei Jun zei op de voorstelling er naar te streven een wagen te willen produceren die kan concurreren met Porsche en Tesla. EV producent NIO kwam niet minder ambitieus uit de hoek met een eigen chip voor zelfsturing die naar eigen zeggen beter is dan de NVIDIA-chip die het momenteel gebruikt.

Foto carnewschina.com Disclaimer

Met een formaat vergelijkbaar aan de BMW 5 Serie en een vorm vergelijkbaar met de Porsche Taycan beschikt de vierdeurs sedan over enkele van de hoogste specificaties van de Chinese automarkt nu de sterke concurrentie van oudere rivalen toeneemt..Xiaomi’s nieuwe SU7 (SU voor Speed Ultra), trekt in 2,78 seconden op tot 100 km/u, klimt aan een topsnelheid van 265 km/u en kan 800 km ver rijden. De auto is vervaardigd door BAIC (Beijing Automotive Industry Corp) en is uitgerust met NVIDIA Drive Orin SoCs voor zelfstandig rijden en met Xiaomi’s eigen operating system HyperOS. Een prijs werd niet vermeld maar zou rond de 800.000 yuan schommelen zowat hetzelfde als de NIO ET9. Lei Jun wil dat zijn rijhulpsoftware tegen eind volgend jaar beschikbaar is in 100 grote Chinese steden. Momenteel zijn Huawei en Xpeng marktleiders hierin, zij het dat BYD en Great Wall Motor proberen in te halen.

De SU7 wordt gedreven door het Qualcomm slimme cockpit computing platform SA8295.   Smartphones  over tablets tot huishoudtoestellen werken naadloos met het voertuig. De ambitieuze smartphoneproducent is van plan de komende 10 jaar $10 miljard te investeren in zijn auto business. Zegt CEO Lei: ‘Door de komende 10 tot 15 jaar hard te werken zullen we een van ’s werelds top 5 autoproducenten worden’. In elk geval heeft Xiaomi al Apple verslagen die plannen koestert om tegen 2026 een zelfsturende wagen op de markt te brengen.

NIO chip

SU9 binnenin Foto nio.com/et9 Disclaimer

EV-producent NIO heeft zijn eerste chip voor zelfsturing voorgesteld die naar eigen zeggen superieur is aan de NVIDIA Drive Orin chips die het nu gebruikt. De Shenji NX9031 SoC (System-on-Chip) zal worden gebruikt in de nieuwe ET9 executive sedan. Deze ET9 is een luxe vierdeurs EV met lange wielbasis en kost zoals eerder vermeld ongeveer 800.000 yuan. De NX9031 5 nm chip beschikt over een Arm 32-core CPU, een NPU (neural processing unit), een grafische kern en meer dan 50 miljard transistors. Hij wordt geleverd met LPDDR5X DRAM-geheugen met laag vermogen en dubbele datasnelheid en kan lidar-gegevens (lichtdetectie en bereik) verwerken. De  NX9031 zal werken met SkyOS, het voertuigbesturingssysteem van NIO dat voertuigbesturing, rijhulp, cockpitsystemen en mobiele connectiviteit omvat.

Voorlopig wordt vandaag de dag in een auto de geavanceerde rijhulpsystemen, het parkeren, bestuurdersmonitoring, cameraspiegels, het digitaal instrumentenpaneel en infotainment allemaal door verschillende computers verwerkt die in het voertuig zijn verspreid. NVIDIA wil met de toekomstige Drive Thor die in 2025 in productie gaat de verschillende functies samenvoegen in één systeem. NVIDIA heeft al Chinese aanvragen gekregen voor Drive Thor. Uitkijken of het VS-ministerie van Handel hier ook geen boycot oplegt, anders kunnen Chinese bedrijven zich wellicht wel uit de slag redden. Zo kan Huawei’s Ascend chipset 352 TOPS aan en is in staat tot zelfsturing van niveau 4.

​Bron: Asia Times, Technode