Xinjiang krijgt nieuwe partijbaas en treinlijn

Xinjiangs partijsecretaris Wang Lequan wordt vervangen door Zhang Chunxian, secretaris van de provincie Hunan. Deze week werd ook bekend dat een tweede treinlijn van Lanzhou naar Xinjiang wordt gebouwd die de reistijd zal halveren.

Gisteren zaterdag deelde vicepresident Xi Jinping mee dat de huidige partijsecretaris van Xinjiang, Wang Lequan, benoemd wordt tot ondersecretaris  van de  ‘Politiek en Wetgevende Commissie’ van het CKP-Centraal Comité. Als partijsecretaris wordt hij opgevolgd door Zhang Chunxian (°1953),  die voordien eerst transportminister was vooraleer hij secretaris werd in de provincie Hunan. Zhang is gehuwd met een televisieanker. De mededeling komt één dag na een Politbureau over Xinjiang. Het aftreden van Wang Lequan werd reeds lang verwacht, want hij was onafgebroken partijleider in de provincie sedert 1995, terwijl normaal maar twee termijnen na elkaar mogen. Volgens Reuters zou de zoon van Li Peng, Li Xiaopeng,  gouverneur worden van Hunan, waar hij Zhou Qiang zou opvolgen. Zhou Qiang wordt officieel de nieuwe provinciale partijsecretaris in Hunan en lijkt daarmee verzekerd om tijdens het volgend partijcongres in 2012 hoge ogen te gooien.
Volgens de SCMP is Zhang Chunxian eerder liberaal en open van geest, vergeleken met ‘hardliner’ Wang, die overigens verdacht wordt van ondernemingen uit zijn provincie Shandong te bevoordeligen. Vorig jaar vielen in Xinjiang bij etnische rellen 197 doden. Toen reeds werd om het ontslag  van Wang geroepen. Volgende maand zou een Werkforum over Xinjiang worden gehouden die de toekomstige politiek voor Xinjiang gaat vastleggen zoals er onlangs zo’n conferentie was over Tibet. Hierbij zou minder de nadruk op infrastructuur gelegd worden, maar meer op het levenspeil van de diverse nationaliteiten.
Deze week raakte ook bekend dat een tweede treinlijn van Lanzhou naar Xinjiang werd opgestart. De nieuwe treinlijn van 1776 km loopt parallel met de bestaande. Eenmaal klaar zal de nieuwe lijn voor passagiersvervoer worden gebruikt en de oude enkel voor vracht. De nieuwe lijn kost 143 miljard yuan en zou in 2013 operationeel worden. De reistijd zal er door verkort worden van 20 tot 10 uur.  De 577 km lange sectie telt 202 bruggen, 14 tunnels en 12 stations.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *