Xinjiangs spoorweg in- en uitvoer floreert

Niettegenstaande de westerse verdachtmakingscampagnes tegen Xinjiang bloeide de  uitvoer van de regio tijdens de afgelopen maanden sterk op. De treinen naar Europa vervoerden tijdens het eerste semester zowat de helft meer in vergelijking met vorig jaar.

6000 treinen passeerden tijdens het eerste semester de Xinjiang grensposten en vervoerden zo 6,57 miljoen ton goederen in en uit Xinjiang, aldus douanegegevens die het Xinjiang dagblad weergeeft. Het aantal vrachttreinen dat via Khorgos het land binnenreed, bedroeg 3057 of de helft meer in vergelijking met vorig jaar. Ze vervoerden een vracht van 4,29 miljoen ton goederen of 66%  meer. Het aantal treinen dat het land binnen kwam via de Alataw passage verhoogde met 41% tot 3033 en het tonnage nam toe met 56% tot 2,28 miljoen ton. Vorige maand namen de door de China Railway Express ingevoerde goederen via Khorgos zelfs met 158% toe, een maandrecord. De invoer betrof hoofdzakelijk wagens en auto-onderdelen, huishoudtoestellen, grondstoffen voor textiel, hout en voedsel. Hoogwaardige goederen zoals schermen en laptops zitten in stijgende lijn.

De Belt & Road vrachtlijn telde vorig jaar een jaarrecord van 12406 treinen. Dit was vooral toe te schrijven aan galopperende vrachtprijzen via het schip en door de toenemende vraag naar persoonlijke beschermingsproducten tegen het coronavirus. ‘Momenteel is er een in een beperkte oceaancapaciteit op de oostwaartse dienst’, aldus Javier Marin van Maersk. Het Deense bedrijf stuurde vorige maand zijn eerste bloktrein met chemicaliën van Spanje naar China en denkt aan uitbreiding van de routes. De China Railway Express werd in 2011 gelanceerd en stuurde 40.000 treinen met een totaal van $200 miljard aan goederen via 73 routes naar 22 Europese landen.

South China Morning Post

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *