De Yangshan diepzeehaven van Shanghai is begonnen met het testen van haar vierde fase die een volledig geautomatiseerde terminal inhoudt. Deze zal eerst 4 miljoen containers kunnen omslaan jaarlijks en later 6,3 miljoen. In Shanghai kwam ook het eerste Chinese ‘slim schip’ in de vaart.
De Yangshan diepzeehaven die zich 32 km in zee bevindt en met een brug verbonden is met Shanghai is al ’s werelds drukste containerterminal. Nu is de vierde fase van de Yangshan-uitbreiding klaar die voor de zeven dokken 12,8 miljard yuan gekost heeft. Deze terminal van 2,23 miljoen m² en 2,3 km kustlengte is volledig geautomatiseerd. Dit weekend begon het testen al. Eenmaal volledig operationeel zullen jaarlijks 4 miljoen containers van 20 voet overgeslagen kunnen worden. Later moet dat zelfs nog 6,3 miljoen worden.
Het project gebruikt uitrusting met automatische behandeling die in China werd ontworpen en vervaardigd. Het is Shanghai Zhenhua Heavy Industries die de laad- en ontlaad machines fabriceerde: daarbij behoren een brugkraan, een automatisch geleid voertuig (AGV) en een op rails gemonteerde brugkraan. De haven gebruikt ook een Chinees automatisch bestuurssysteem voor de veiligheid en de efficiency.
Volgens voorzitter Chen Wuyuan van de Shanghai International Port Group verhoogt de nieuwe terminal niet enkel de efficiency van de haven, maar vermindert de koolstofuitstoot met meer dan 10%. Verwacht wordt dat de vierde fase van Yangshan de positie versterkt van Shanghai als de drukste containerhaven en verder het streven van Shanghai steunt om zich op te werpen als een shipping wereldcentrum.
Tot nu toe is de eerste reeks van machines al getest en werd overgegaan tot testoperaties: daarbij behoren 10 brugkranen, 40 op rails gemonteerde brugkranen en 50 AGVs. In de toekomst zullen er 26 brugkranen zijn, 120 op rails en 130 AGVs.
Slim schip
In Shanghai werd ook het eerste Chinese ‘slim schip’ in de vaart genomen. Het 179 lange schip- Grote intelligentie geheten- is 32 meter breed en 15 meter hoog. Het kan maximum 38.000 ton transporteren. Het vaartuig is uitgerust met een Chinees ontwikkeld maritiem systeem dat zelf bijleert en dat ook intelligent opereert. Het kan navigatie- en meteorologische gegevens analyseren in real time, de beste route kiezen en de bemanning bij voorbaat waarschuwen voor gevaren. Ontwikkeld door China State Shipbuilding Corporation (CSSC) zal ‘Grote intelligentie’ gebruikt worden door Sinotrans Shipping om steenkool en zout te transporteren tussen China, Australië en Zuidoost-Azië.
Volgens Qiu Bohua van Systems Engineering Research Institute bij CSSC zal het systeem slimmer worden met de tijd naarmate het meer gegevens verzamelt. Het kan niet enkel gevaren en systeem bugs opsporen, maar ook de transportkosten verminderen en de efficiency verhogen. Volgens vicepresident Sun Feng van de China Classification Society toont dit aan dat China de leiding neemt in het ontwerpen en de bouw van schepen. Het slimme schip legt volgens hem ook een stevige grondslag voor de ontwikkeling later van onbemande schepen. Volgens het Britse gespecialiseerde Clarkson Research Services ontving China overigens dit jaar voor het eerst in 7 jaar meer scheepsbouworders dan Zuid-Korea.
Peoples Daily, en.ce.cn