We kennen allemaal UPS, DHL of FedExpress die actief zijn in China, maar het land heeft ook eigen pakjesdiensten waarvan YTO Express de grootste is met 220.000 personeelsleden en 22.000 verdeelcentra over het gehele land. De koerierdienst die in september een eerste vliegtuig aanschafte, hoopt tegen 2020 over een vloot van 50 vliegtuigen te beschikken.
YTO Express werd in 2000 te Shanghai bescheiden opgestart door de nu 49 jarige Yu Weijiao die beschikte over 50.000 yuan aan investeringskapitaal en begon met 17 personeelsleden. 15 jaar later stelt de groep 220.000 personen te werk en bedekt het verdeelnetwerk 93 % van de arrondissementen in China. Vorig jaar leverde YTO Express 2,1 miljard pakjes af en dit was goed voor een omzet van 24,6 miljard yuan. Het maximum aan bestellingen op een dag bedroeg 53 miljoen met vrijgezellendag. Natiewijd beschikt de groep over 20.000 verdeelcentra en enkel voor Beijing zijn het er 84. Volgens officiële gegevens van China Post hadden de pakjesdiensten vorig jaar een inkomen van 204 miljard yuan en dit betekende een vooruitgang met 42 % vergeleken met 2013. Onrechtstreeks genereren de koerierdiensten voor 19 miljard yuan per jaar en dit zou tegen 2020 oplopen tot 60 miljard.
YTO Express is dus de grootste groep. Vorige maand werd het nieuw hoofdkwartier te Shanghai ingehuldigd dat zowat 600 miljoen gekost heeft, een groot contrast met het bescheiden begin 15 jaar terug. Volgens Yu is de behoefte groot naar expres diensten, zowel van voedsel tot speelgoed en van kledij tot elektronische goederen. Vele steden wachten op hun ontsluiting terwijl de nog bredere rurale markt nog bijna helemaal open ligt. Toch is de concurrentie in de sector sterk en zullen enkel de sterksten overleven; de kleinere spelers zullen zich in verbinding stellen met een van de grotere. Vooral de stijgende kost van de human resources maakt een soliede managementsysteem noodzakelijk vindt hij. De regering heeft 800 miljard beschikbaar gesteld om de sector te ontwikkelen. Hoe de expres diensten hierop zullen inspelen om de opportuniteiten in de steden te op te pakken, vindt Yu de eerste vraag. In september schafte zijn bedrijf haar eerste vrachtvliegtuig aan en het is de bedoeling om tegen 2020 over 50 en tegen 2025 over 100 vrachtvliegtuigen te beschikken.
Ook buitenland
YTO kijkt ook al uit naar het opzetten van verdeelcentra in het buitenland. Een departement voor buitenlandse handel werd al gecreëerd en het handelsmerk werd ook geregistreerd in meer dan 100 landen. Volgend jaar zullen 20 buitenlandse verdeelcentra opgericht worden waarbij in Zuid-Korea, Australië, VS, Thailand, India, Rusland en Frankrijk. Een internationaal merk uitbouwen kost tijd en het zal nog lang duren vooraleer de Chinese groepen in het buitenland kunnen opboksen tegen de gevestigde giganten. Zo heeft SF Express haar netwerk al uitgebreid naar Singapore, Maleisië, Japan, Zuid Korea, Thailand, Indonesië en Australië. Hierbij lijkt samenwerking met internationale verdeelgroepen aangewezen. Naast de pakjesverdeling in strikte zin denkt Yu ook de kerntaken uit te breiden met IT, financiën en zelfs cultuur zodat deze randactiviteiten van 1 % nu binnen 5 jaar tot 5% innemen van de activiteiten. Ondertussen heeft de bijna onvermijdelijke Jack Ma een 20 % aandeel genomen in YTO en denkt Yu er op termijn aan om een beursgang te overwegen.
Bron China Daily