Eind december worden zeven nieuwe dokken operationeel op de Yangshan diepzeehaven te Shanghai. Daardoor krijgt ’s werelds grootste haven een capaciteit van 40 miljoen containers per jaar: een vooruitgang met 11%.
De Yangshan Containerterminal is een diepzeewaterhaven die onderdeel vormt van de haven van Shanghai. Het havengebied op het Yangshan eiland is sinds 1 december 2005 met het vasteland verbonden door een 32,5 km lange brug. Deze terminal was nodig om de meest moderne superschepen te kunnen behandelen. Hij werd gebouwd in meerdere fases: de eerste fase die geopend werd in 2004 bevatte 10 kranen en kon jaarlijks 2,2 miljoen containers aan. De tweede fase dateerde uit december 2006 en omvat 72 ha met 15 kranen. De derde fase met 7 nieuwe dokken werd voltooid in 2010.
In 2010 stak de haven van Shanghai Singapore naar de kroon als de grootste haven. Vorig jaar werden 37 miljoen containers overgeslagen en bleef de haven voor het zevende jaar op rij ’s werelds grootste. Toch is maar 7,2% van de trafiek internationaal. De vierde fase wordt op 10 december ingehuldigd. De zeven nieuwe dokken die 12,8 miljard yuan hebben gekost, maken het mogelijk dat jaarlijks 40 miljoen containers kunnen worden overgeslagen. Dit is 11% meer dan voorheen. Daarmee wil de haven van Shanghai voorop blijven op de concurrentie. De haven is uitgerust met enkele van de meest geavanceerde kranen, liften en dragers met de laatste technologie. Met de inzet van 130 ‘automated guided vehicles’ is dit het grootste aantal wereldwijd. Een geautomatiseerd voertuig kan 25 containers per uur laden. De kerntechnologie van de geautomatiseerde haven werd in China ontwikkeld.
Yangshan maakt technisch deel uit van de Vrijhandelszone die vrijgesteld is van douane. De douane autoriteiten hebben overigens in Shanghai de benodigde formaliteiten van een dag tot twee dagen herleid. Shanghai focust bij de liberalisering van zijn vrijhandelszone vooral op financiële liberalisering en minder op afbouw van overheidsingrijpen.
Bron China Daily