Zhejiang plant slimme autoweg tegen 2022

Nadat in de provincie Shandong een proefproject van 2 km snelweg met zonnepanelen mislukte, neemt de provincie Zhejiang de draad weer op met een slimme ‘groene’ autoweg van 121 km. De snelweg moet het mogelijk maken dat zelfrijdende wagens er 150 km per uur rijden, zelf opgeladen worden en dat ook de autoheffing automatisch betaald wordt.

Snelweg met zonnepanelen in Jinan

De 2 km snelweg in Jinan (Shandong) heeft het nauwelijks één week volgehouden. De weg was bedekt met zonnepanelen waarop een beschermlaagje beton lag om de panelen te beschermen. De chauffeurs konden er normaal op rijden en remmen. De zonnepanelen konden 800 gezinnen van stroom voorzien en ook de elektrische wagens. Eerst werd gedacht dat vandalen het wegdek vernielden, maar onderzoekers menen dat het vallen van iets hards de panelen brak. Feit is dat het pilot project gestopt werd.
De mislukking in Shandong heeft echter de provincie Zhejiang er niet van weerhouden om tegen 2022-wanneer in Hangzhou de Aziatische Spelen gehouden worden-een 121 km lange slimme autoweg te plannen die de drie steden Hangzhou, Shaoxing en Ningbo verbindt. Volgens het provinciaal transportbestuur is het doel om tot 150 km/uur te rijden i.p.v. aan 120 km/uur na wat in de praktijk door ongevallen en tolbetalingen neerkomt op 95 km/uur. Langs de slimme autoweg staan geen tolhokjes maar worden de kosten automatisch in rekening gebracht. Er staan ook oplaadstations voor elektrische auto’s en via zonnepanelen wordt stroom opgewekt die het mogelijk maken de batterijen rijdend op te laden.  Voorts zal de slimme en ‘groene’ snelweg big data leveren die gebruikt zal worden voor de latere bouw van gelijkaardige snelwegen.

Apollo

Zelfrijdende Apollo-wagen van Baidu

Directeur Jia Xinguang van de vereniging van China Automobile Dealers Association heeft al toegejuicht dat geprobeerd wordt de snelheid op te drijven, zij het dat hij 150 km/uur een heuse uitdaging vindt. Hij staat positief tegenover het rijdend opladen. Hij vindt het zowel noodzakelijk dat de overheid investeert in betere transportinfrastructuur als dat bedrijven  onderzoek en ontwikkeling verrichten naar zelfrijdende voertuigen.
Wat dit aspect van onderzoek en ontwikkeling betreft, citeert Peoples Daily de publicatie China News over Googles nachtmerrie. Google vreest namelijk dat concurrent Baidu Google in zelfrijdende wagens overtreft, wat werkelijkheid dreigt te worden. Het open Apollo platform van Baidu dat uniek is in de wereld telt al 90 partners waarbij Ford, Bosch, Continental, Nvidia, Intel, Microsoft en BlackBerry.  Het aantal groeit nog steeds.
Bron: China Daily, Peoples Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *