In onze reeks over de paviljoenen op de Wereldtentoonstelling in Shanghai bespreken we dit keer het Frans paviljoen ‘De sensuele stad’, het Italiaans paviljoen ‘Stad van de Mens’ en het Spaans paviljoen. De romaanse paviljoen appelleren aan de zintuigen.
Het ontwerp voor het Frans paviljoen ‘Sensuele stad’ is van Jose Freches, voorzitter van COFRES, en werd gekozen uit 49 inzendingen. De Franse regering spendeerde 50 miljoen euro –naar verluidt het grootste onder de deelnemers- aan de bouw van het 6000 m² grote paviljoen dat omgeven is door water. De wanden van de plantsoenstructuur zijn van een speciaal beton en dit net is bedekt met planten. De tuinen vormen het centraal gedeelte De ‘Sensuele stad’ benadrukt alle zintuigen: zowel het zicht, de geur, de smaak, het geluid en de tastzin. De bezoekers zullen originele Franse schilderijen kunnen aanschouwen (5 kunstwerken uit het Orsay-museum: ‘L’Angélus’ van Millet, ‘Le Balcon’ van Manet, ‘La femme à la cafetière’ van Cézanne,’L’Âge de bronze’ van Rodin, ‘La salle de danse à Arles’ van Van Gogh, en ‘les Bananes’ van Gauguin), er is een speciaal parfum ontworpen voor de expo, Franse clips kunnen worden bezichtigd, de Franse keuken genuttigd en voorts het water van fonteinen en vijver gevoeld. Woordvoerder van het paviljoen is Alain Delon en de Franse mascotte is de kat Léon. Om aan te tonen dat Frankrijk het land van de romantiek is, kunnen bruidskoppeltjes ook huwen in het paviljoen. Of zo’n juridisch vluggertje romantisch is, laten we in het midden. In het paviljoen worden eveneens diverse geavanceerde materialen gebruikt, dito milieutechnologie aangewend, evenals energiebesparende en recyclerende technologieën.
In China hebben 850 Franse ondernemingen hebben in totaal 1880 vestigingen. Vooral in kernenergie, waterzuivering en de autosector ligt Frankrijk goed. Een kwart van deze investeringen gaan naar de stad Wuhan, waar Frankrijk 60 % van de Europese investeringen vertegenwoordigt. Zo’n 16.000 Chinese studenten volgen een opleiding in Frankrijk, terwijl 50.000 Fransen studeren in China.
Italië
Niet zonder de nodige pathetiek zegt de Italiaanse staatssecretaris Gianni Leta dat de Expo van Shanghai dit jaar de grootste missie van Italië naar China is sedert Marco Polo. Feit is dat minister van Buitenlandse Zaken Frattini in de toekomst een bevoorrechte partner van China wil worden. Om dit te onderstrepen, begint in september in Italië trouwens een jaar van de Chinese cultuur en vinden herdenkingen plaats naar aanleiding van 200 jaar Matteo Ricci. Overigens geldt deze expo voor Italië ook als een brug naar de Wereldexpo van 2015 in Milaan.
Het Italiaans paviljoen ‘Stad van de mens’ is 7000 m² groot en verwacht van 20.000 tot 30.000 bezoekers per dag. De architectuur is naar verluidt geïnspireerd door het Chinese kinderspel van opraapstokjes. Het rechthoekig geheel wordt immers grillig in 20 delen onderverdeeld, de 20 Italiaanse regio’s. Zowel traditie als innovatie komen aan bod bij het tentoonstellen van de Italiaanse way of live. Ook in het Italiaanse paviljoen wordt een beroep gedaan op alle zintuigen. Het oog wordt gestreeld door modeshows (onder meer kledij van D&G and Prada) en een expo van schilderijen, waaronder de eerste van Caravaggio in China. Klassiek ballet, opera, jazz en een opvoering van Ennio Morricone brengen het oor in vervoering. Twee Italiaanse restaurants schotelen het beste uit de Italiaanse keuken voor.
Het paviljoen zelf is in vijf thematische gebieden verdeeld: beweging (met een ecologische Ferrari), het vervaardigen (met echte ambachtslui uit Italiaanse kmo’s), architectuur, hightech en wijn/voeding. Er zijn 25 tijdelijke tentoonstellingen gepland, gaande van juwelen tot stedenbouw. De gewesten zijn tegenwoordig en de steden Rome, Milaan en Napels. Het paviljoen maakt gebruik van een vorm van beton die het licht doorlaat; er is ook is een verf die rook opeet en er zijn antibacteriële keramische tegels. In het glas zitten ook fotovoltaïsche elementen.
Tot nu toe was Italië China’s vijfde grootste handelspartner binnen de EU.
Spanje
Het Spaans paviljoen van 7000 m² is ontworpen dor het Catalaans team EMBT en kost 25 miljoen $. Het is gekleed met een soort tijgervel (dit jaar is het jaar van de tijger), dat in feite bestaat uit 8000 handgevlochten delen op een metalen structuur. De gevlochten panelen in beigebruin en zwart werden gemaakt door ambachtslui van Shandong en werden opgesteld in de vorm van enkele Chinese karakters als zon en maan. Eigenlijk is dit vlechtwerk gebaseerd op een traditie van zowel Spanje als China.
Het paviljoen bevat drie expohallen, die de respectievelijke namen kregen ‘Van de natuur naar de stad’, ‘Van de stad van onze ouders tot de huidige’ en ‘Van de huidige stad tot de toekomstige’. Vooral de Spaanse steden Madrid, Bilbao, Santiago de Compostela, Zaragoza en Barcelona komen aan bod. Het binneninterieur is mede ontworpen door drie Spaanse hedendaagse cineasten. Binnenin is er een amfitheater waarin dagelijks om 18u00 en 20u00 een show plaatsvindt met flamenco, Spaanse muziek en gastronomisch cabaret. Op het gelijkvloers bevindt zich ook een tapasbar voor 300 personen.
Voor de eerste keer is er ook een businessdimensie met ‘The Club de Amigos del Pabellón’. Op zakelijk vlak steeg de buitenlandse handel met China van 7,2 miljard $ in 2004 tot 22 miljard eind 2008, zodat China Spanjes belangrijkste partner werd. Recentelijk besloot FerroAtlantico 1 miljoen $ te investeren in een metaalsiliconefabriek in Chengdu. Spanjes grootste telecomoperator heeft 8 % van de aandelen bij operator Unicom ingekocht. Premier Wen Jiabao noemde Spanje zelfs de meest betrouwbare en veilige bondgenoot binnen Europa. Ook erkennen beide landen elkaars diploma’s. Spanje hoopt wel meer Chinese toeristen aan te trekken, want in 2008 waren dit er maar 50.000.
Zie ook presentatie/video over Frans paviljoen, Italiaans paviljoen, Spaans paviljoen