Zuivelmerk met hoogste marktwaarde ter wereld is Chinees

Peter Peverelli

Brand Finance, ’s werelds toonaangevende organisatie voor het waarderen van handelsmerken, heeft onlangs hun Food & Drink 2022 rapport gepubliceerd. Een interessante sectie daarin is die over zuivel. Het meest waardevolle zuivelmerk in de wereld is van Chinese origine: Yili.

Brand Finance identificeert Yili als ’s werelds meest waardevolle zuivelmerk en daarmee behoudt het zijn leidende positie in de wereldwijde zuivelindustrie.

Producten van Yili. foto’s gevonden op Dairyglobal (foto van Yili) disclaimer

Waardevol immaterieel

Het handelsmerk is een van de meest waardevolle immateriële activa die een bedrijf bezit. Hoewel de Covid-19-pandemie wereldwijd de zuivelindustrie voor grote uitdagingen heeft geplaatst, handhaafde Yili nog steeds een sterke groei van zijn merkwaarde, met wel 10% tot 10,6 miljard dollar. Die groei werd toegeschreven aan de robuuste bedrijfsprestaties, maar ook aan de sociale waarde van het bedrijf.

Commerciële waarde

Yili’s marktkapitalisatie is 553 keer gegroeid sinds de beursgang in 1996, van 421 miljoen yuan tot 232,8 miljard yuan in 2022. In de loop der jaren heeft Yili een consistente bedrijfsgroei behouden en aantrekkelijke rendementen voor investeerders gegenereerd. Het bedrijf heeft sinds de beursgang 22 keer dividenden uitgekeerd voor een totaal van 36,59 miljard yuan, waardoor het een gewild aandeel geworden is voor beleggers in A-aandelen.

Sociale waarde

Echter, een meer typisch Chinees aspect van Yili’s groei ligt in de sociale waarde van het bedrijf. Commerciële en maatschappelijke waarde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Yili heeft duurzaamheid opgenomen in de bedrijfsstrategie en heeft actief initiatieven ondernomen om maatschappelijke waarde te creëren. Het bedrijf loopt voorop op het gebied van energiebesparing, emissiereductie en andere innovatieve methoden voor koolstofreductie. Daarnaast werkt Yili samen met zijn partners aan een duurzamere toekomst door initiatieven te ontplooien op gebieden als milieubescherming, behoud van biodiversiteit, jeugdgezondheid, armoedebestrijding en rampenbestrijding.

Groen

In 2022 heeft Yili zich gecommitteerd aan het bereiken van CO2-neutraliteit in de hele industrieketen tegen 2050. Het heeft ook China’s eerste koolstofneutrale zuivelproductlijn gelanceerd, waaronder melk, yoghurt, biologisch melkpoeder en ijs. Yili volgt een groen, koolstofarm, circulair ontwikkelingspad door slimme groene boerderijen te bouwen en geïntegreerde landbouw te bevorderen. Op het gebied van milieuvriendelijke productie gebruikt Yili’s merk Satine FSC-gecertificeerde verpakkingen. Het merk zet zich in voor het promoten van groene consumptie en een gezonde levensstijl.

Consumentgericht

‘Yili’s inzicht in het effect van de COVID-19-pandemie door de promotie van de gezondheidsvoordelen van hun merk en het reactievermogen van hun toeleveringsketen stelt hen in staat meer dan 2 miljard consumenten wereldwijd te bereiken, wat heeft geleid tot een stijging van 23% in merkwaarde sinds het begin van de pandemie in 2020’, aldus het Brand Finance-rapport. De consumentgerichte technologische en productie-innovaties dragen ook bij aan het succes van het merk.

2008

Yili is in dit opzicht ook ooit minder positief in het nieuws geweest. Zo was het een van de bedrijven bij wie in 2008 melamine in de babyvoeding aangetroffen is. Het was toen weliswaar een van de mindere spelers en heeft zeer snel daarna de kwaliteitscontrole op de inkoop van grondstoffen verbeterd. Dit incident werd eerder op ChinaSquare gerapporteerd.

Yili als ambassadeur

Yili is de laatste jaren ook zeer actief in het leggen van internationale relaties. Het belangrijkste project is Yili’s European Research and Development Center, een samenwerkingsverband met de Universiteit Wageningen in Nederland opgericht in 2014. Het Center stichtte een dochter op de campus van Lincoln University in Christchurch, Nieuw Zeeland. Yili richtte een dochterbedrijf op in Indonesië in 2018 en startte vorige jaar officieel met de productie van roomijs. Yili heeft ook twee dochters in Nieuw Zeeland, Oceania Dairy en Westland Milk Products. De aanwezigheid van Yili en andere Chinese investeerders in Nieuw Zeeland is zo groot, dat dit geregeld onderwerp van gesprek in het parlement is. Vooralsnog is de relatie tussen beide landen goed.

Zuivelfabriek van Mengniu foto’s gevonden op Dairyglobal (foto Mengniu) disclaimer

Jongere broer

De nummer drie op de lijst van Brand Finance is overigens ook een Chinees merk. Mengniu is letterlijk de jongere broer van Yili. De beide moederbedrijven liggen in Binnen-Mongolië met beide hoofdkwartieren in de hoofdstad Hohhot. De oprichter van Mengniu, Niu Gensheng, was een oud directielid van Yili, die indertijd weggezonden is, omdat men zijn afkomst te nederig vond. Hij nam groots wraak: hij haalde in Beijing zijn MBA en richtte Mengniu op. Het bedrijf was al binnen enkele jaren na oprichting China’s grootste privéonderneming. Na zijn aftreden verkocht Niu zijn bedrijf aan China’s grootste staatsbedrijf in levensmiddelen COFCO Group (China Oils & Foodstuffs Corporation). Waar Yili inmiddels een flink aantal buitenlandse samenwerkingsverbanden heeft, blijft Mengniu vooralsnog hoofdzakelijk binnenslands actief, vandaar dat het in dit rapport veel minder aandacht krijgt. Echter, de samenwerkingsachtige concurrentie Chinese stijl tussen deze nummers 1 en 2 in de Chinese zuivelindustrie heeft bijgedragen aan de leidende positie van beiden.

Bronnen: foto’s gevonden op Dairyglobal, edairynews.com (16/8/2022), chinasquare.be, sites van Yili en diverse dochterondernemingen, chinafoodingredients.com.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *