Niettegenstaande VS-sancties tegen China is het in 2015 opgestelde ‘Made in China 2025’ tienjarenplan er nu al in geslaagd de doelstellingen voor meer dan 86% te bereiken, zo vond onderzoek door de South China Morning Post.
In 2015 begon China aan het ambitieus 10-jarenplan ‘Made in China 2025’ om op 10 jaar tijd zelfredzaamheid en innovatie in de industrie te bereiken. Toen waren de meeste auto’s op de Chinese wegen van westerse autofabrikanten, werd het luchtruim volledig gedomineerd door Airbus en Boeing en konden veel Chinese fabrieken niet werken zonder ingevoerde werktuigmachines. Chips, besturingssystemen en software zowel in computers als in mobiele telefoons waren meestal afkomstig uit de VS. Zelfs de databases bij de banken werden waren afhankelijk van multinationals. In die tijd produceerde het land vooral goedkope en technisch minder geavanceerde producten en daar wilde ‘ Made in China 2025’ verandering in brengen.
.Op basis van officiële documenten van tien jaar geleden heeft the South China Morning Post (SCMP) meer dan 260 doelstellingen verzameld over 10 sleutelgebieden. Uit analyse er van blijkt dat meer dan 86 % van de doelstellingen bereikt werden, dat andere waarschijnlijk later dit of volgend jaar worden voltooid en dat sommige doeleinden zoals qua elektrische voertuigen (EV) en de productie van hernieuwbare energie, ruim overtroffen zijn. Het aantal door Chinese verbruikers gekochte elektrische voertuigen is nu groter dan het aantal voertuigen op fossiele brandstoffen en daarbij zijn de populairste merken lokaal. Het in China vervaardigde passagiersvliegtuig C919 vliegt sinds kort op enkele van de drukste routes.
Dankzij de wijdverspreide 5G-technologie kunnen treinreizigers in het land genieten van hogesnelheidsinternet, zelfs wanneer ze door tunnels reizen. China heeft meer slimme fabrieken en geautomatiseerde terminals dan welk ander land ook. Smartphones met binnenlandse- chips en besturingssystemen zijn bestsellers geworden en de productiecapaciteit van Chinese scheepswerven is meer dan 200 keer groter dan die van de Verenigde Staten.
Sommige doeleinden zijn nog niet bereikt zoals geavanceerde fotolithografietechnologie die wordt gebruikt bij de productie van chips, intercontinentale passagiersvliegtuigen en breedbandinternet satellietnetwerken. Dit jaar heeft de Chinese regering echter een ander plan voorgesteld om ‘nieuwe productiekrachten’ te ontwikkelen en dat plan wordt gezien als een voortzetting van het ‘Made in China 2025’-initiatief.
.Ondanks deze uitdaging heeft China de meeste doeleinden bereikt op het gebied van geïntegreerde schakelingen, communicatieapparatuur, besturingssystemen, industriële software en slimme fabricage. Chinese bedrijven kunnen nu hoogwaardige producten vervaardigen waaronder servers, desktop-CPU’s, SSD-schijven, hogesnelheidsglasvezel, industriële besturingssystemen en big data-systemen. Sommige van deze producten hebben een aanzienlijk marktaandeel veroverd. Tegenwoordig zijn Chinese smartphones met AI-functies zeer concurrentieel en veel gevraagd. Op het gebied van fotolithografie-technologie heeft Huawei Technologies dubbele of meervoudige belichtingsprocessen gerealiseerd voor high-end chipfabricage. Het land heeft de meest geavanceerde EUV-fotolithografietechnologie echter nog niet geïndustrialiseerd, dus dit doel is nog niet volledig bereikt.
Het doel van autonome meet- en detectieapparatuur is evenmin gerealiseerd. Volgens de recentste gegevens zijn de meeste slimme meters en online compositieanalyseapparatuur die op de Chinese markt worden gebruikt nog steeds van buitenlandse merken.
In de wereld van EV’s vonden de technologisch geavanceerde voertuigen die China vervaardigt een gretige aftrek bij consumenten wereldwijd. Daardoor overtrof China vorig jaar Japan als ’s werelds grootste auto-exporteur. Zelfs de Chinese regering had die snelle groei niet voorzien. Volgens de doelstellingen van ‘Made in China 2025’ zou de jaarlijkse verkoop van EVs volgend jaar 3 miljoen bedragen. Chinese autofabrikanten verkochten er echter vorig jaar bijna 10 miljoen waarbij BYD alleen al 3 miljoen overschreed. Chinese elektrische voertuigen zijn niet enkel qua prijs concurrentieel, maar ze lopen ook technologisch voor op hun concurrenten. Tegenwoordig kunnen nieuwe auto’s van Chinese merken verbinding maken met het internet en rijke entertainmentfuncties bieden
Sommige doeleinden waren te optimistisch. Zo werd de vereiste energiedichtheid voor autobatterijen vastgesteld op 400 wattuur per kilogram, maar de gangbare producten op de markt hebben nu slechts een dichtheid van iets meer dan 200Wh/kg. Het doel om volgend jaar volledig autonoom te kunnen rijden, lijkt eveneens nog ver weg. Afgezien van Huawei vertrouwen de meeste Chinese autofabrikanten nog steeds op Amerikaanse bedrijven zoals NVIDIA voor hun autonoom rijdende chips maar sommige insiders geloven echter dat het gebruik van Chinese chips in EV’s vanaf dit jaar aanzienlijk zal toenemen.
Lucht- en ruimtevaart is een van de langst gesanctioneerde sectoren in China want Chinese satellieten en raketten mogen geen Amerikaanse chips, onderdelen of technologie gebruiken.. NASA wetenschappers mogen evenmin met hun Chinese collega’s communiceren. De strenge regels houden in dat Chinese wetenschappers en ingenieurs puur op eigen inspanningen moesten vertrouwen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ze hebben bijna alle doelstellingen bereikt, waaronder de verkenning van de landing op Mars, het wereldwijde satellietnavigatiesysteem BeiDou, het ruimtestation, de landing op de verre kant van de maan en de bouw van ’s werelds grootste commerciële satellietnetwerk voor aardobservatie.
Volgens het onderzoek van de SCMPost heeft het ‘Made in China 2025’-plan in de sector voor energieapparatuur het land van een volger tot een leider gemaakt. Chinese wetenschappers en ingenieurs hebben ’s werelds meest efficiënte en schone kolengestookte opwekkingseenheden ontwikkeld evenals een nieuwe generatie kernenergietechnologieën, waaronder gasgekoelde reactoren met hoge temperatuur, natrium gekoelde snelle reactoren en op thorium gebaseerde gesmolten zout reactoren.
Ze hebben ook ’s werelds krachtigste waterkrachtcentrales, de meest efficiënte zonnecentrales, de krachtigste windturbines en het meest geavanceerde, grootschalige langeafstandstransmissie- en distributienetwerk van stroom gecreëerd.
Tot de onvervulde doeleinden behoren apparatuur voor het opwekken van elektriciteit met ultrahoge gasturbines en een nucleaire drukwaterreactor van 2 gigawatt.
Op het gebied van robotica, landbouwapparatuur, biofarmaceutische producten en maritieme techniek zijn alle gestelde doelen bereikt. Chinese bedrijven kunnen onafhankelijk ’s werelds meest geavanceerde supergeleidende magnetische resonantiesysteem ontwerpen en produceren dat een magnetisch veld van 5 tesla kan genereren, 70 % hoger dan het geplande doel. De prijs bedraagt slechts een tiende van vergelijkbare westerse producten, waardoor de kosten van ziekenhuisonderzoeken voor Chinese patiënten die MRI’s nodig hebben aanzienlijk dalen. Door Chinese bedrijven ontwikkelde medicijnen tegen kanker beginnen hun weg te vinden naar de Amerikaanse markt met prijzen die slechts een fractie zijn van die van vergelijkbare medicijnen door westerse farmaceutische bedrijven.
Technologische vooruitgang heeft ook de landbouwproductie van China aanzienlijk verhoogd. Ondanks het beperkte landbouwareaal produceert China meer dan de helft van alle groenten ter wereld, dankzij het gebruik van drones, automatische zaaimachines en biotechnologie.
Bovendien is China nu de grootste scheepsbouwfabriek ter wereld geworden niettegenstaande VS-sancties. Het kan alle soorten civiele en militaire schepen produceren en voor de meeste belangrijke apparatuur zelf zorgen. De sector met het laagste voltooiingspercentage voor ‘Made in China 2025’ is nieuwe materialen, met slechts 75% realisatie.
‘China heeft in principe de visie van 10 jaar geleden bereikt,’ aldus Zang Jiyuan, een specialist in strategisch onderzoek naar de productiesector aan de Chinese Academy of Engineering (CAE). Sinds 2012 werkt een team onder leiding van CAE-onderzoekers aan een scoresysteem om de prestaties en kracht van de productiesector in negen grote landen te meten. De resultaten laten zien dat China de afgelopen tien jaar aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt. In 2012 scoorde China 89 punten, waarmee het land op de vierde plaats in de wereld kwam na de Verenigde Staten (156), Japan (126) en Duitsland (119). Volgens het laatste jaarverslag uit eind december stond China in 2022 nog steeds op de vierde plaats, maar was de kloof tussen zijn scores en die van de andere drie landen kleiner geworden met de Verenigde Staten 182, Duitsland 133, Japan 126 en China 124 punten. ‘De VS is nog steeds de onbetwiste wereldleider op het gebied van productie, vooral in sectoren zoals militaire technologie en lucht- en ruimtevaart’ aldus Zang. Niettemin mag besloten dat ondanks de VS sancties het programma van ‘Made in China 2025’ succesvol is geweest. Dit is een aansporing om hierna verder te gaan met het programma ter bevordering van de geavanceerde productiekrachten.
Bron South China Morning Post